Co prozradil nečekaný objev komplexních molekul po explozi supernovy?

13.07.2017 - Stanislav Mihulka

Exploze supernov nejspíš nejsou tak ničivé, jak jsme si doposud mysleli. Mohou po nich zůstat plodná mračna chladného plynu a prachu

Pozůstatek supernovy 1987A - Červená chladná oblast je podle vědců plná prachu a zajímavých molekul.

Výbuch supernovy náleží k nejextrémnějším dějům ve vesmíru. Přestože je energie takové exploze pro nás doslova nepředstavitelná, neznamená definitivní zánik. Vědci se doposud domnívali, že exploze supernovy na daném místě spolehlivě zlikviduje veškerý kosmický prach a složitější molekuly. Teď se ale ukazuje, že to tak nejspíš není. Astronomka Mikako Matsuura z Univerzity v Cardiffu se svými kolegy prostudovala chladnoucí pozůstatek supernovy 1987A na okraji mlhoviny Tarantule ve Velkém Magellanově oblaku a objevila tam nečekané věci.

Sbírka molekul v pozůstatku supernovy

Poprvé v historii výzkumu supernov vědci nalezli v místě exploze, které je od nás vzdálené 163 tisíc světelných let, formylové kationy (HCO+) a molekuly oxidu sirnatého (SO). Kromě toho se zde podařilo nalézt i molekuly oxidu uhelnatého (CO) a oxidu křemnatého SiO. Astronomové odhadují, že v molekulách oxidu křemnatého skončil asi jeden atom křemíku explodující hvězdy z tisíce, v případě formylových kationů to prý byl tak jeden atom uhlíku z milionu.

TIP: Supernova v Magellanově mračnu: Jak se měnily prstence okolo hvězdy

Vše nasvědčuje tomu, že přímo v srdci exploze supernovy mohou vzniknout rozsáhlá mračna chladného plynu a prachu, která velmi připomínají hvězdné porodnice.

• Zdroj textu: Cardiff University
  • Zdroj fotografií: A. Angelich; NRAO/AUI/NSF

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.