Exoplaneta K2-18b u červeného trpaslíka by mohla být zvětšenou verzí Země

Ve vzdálenosti 111 světelných let se nalézá slibná superzemě v obyvatelné zóně malé hvězdy

11.12.2017 - Stanislav Mihulka

V posledních letech ve vesmíru pátráme po planetách, které se podobají naší Zemi. Nějaké kandidáty jsme už našli. V některých případech by na nich mohla být kapalná voda, většinou jde ale o superzemě, tedy planety několikrát větší než naše planeta.

Mezi nově objevené superzemě, které by mohly být obyvatelné, se teď zařadila exoplaneta K2-18b. Obíhá červeného trpaslíka a je od nás vzdálená 111 světelných let. Ryan Cloutier z Torontské univerzity a jeho kolegové použili zařízení High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS) Evropské jižní observatoře v La Silla, a s jeho pomocí teď změřili velikost a hmotnost planety.

Větší verze Země

Podle jejich výsledků má planeta K2-18b hmotu asi jako 8 Zemí a je zhruba 2,3× větší. Buď může jít o kamennou planetu s pořádnou atmosférou, případně o oceánský svět pokrytý ledovým příkrovem.

TIP: Superzemě Kepler 62f může hostit život: Má zřejmě obří zásoby vody

Ať tak či onak, planeta obíhá hvězdu v obyvatelné zóně. Podle vědců je slušná šance, že tento svět je vlastně zvětšenou verzí naší Země. Tento planetární systém je velmi vhodný pro podrobný výzkum, takže se o něm jistě brzy dozvíme více informací.

Université de Montreal, Astronomy and Astrophysics