Falešné vzpomínky: Jak vzniká déjà vu?

23.10.2016 - Kateřina Vašků
S pocitem déjà vu, tedy „už viděného“, při němž jsme si jistí, že jsme danou situaci již někdy prožili, se podle průzkumů setkává až 80 % populace. Navzdory řadám hypotéz však pro tzv. falešné vzpomínky dlouhá léta neexistovalo vědecké vysvětlení

Roušku jejich tajemství v roce 2012 poodhalili vědci z Masarykovy univerzity. Pomocí magnetické rezonance porovnávali velikost jednotlivých mozkových oblastí, respektive množství šedé hmoty, a to u jedinců, kteří déjà vu prožili, a u těch ostatních.

TIP: Život v permanentní časové smyčce: Jak se žije s déjà vu

Největší rozdíly přitom vykazoval hipokampus, tedy „sídlo“ naší paměti: lidé udávající pocit déjà vu měli v dané části mozku mnohem méně šedé hmoty než zbylí účastníci testu. Možná je tedy zmíněný pocit důsledkem chybného přenosu informace mezi neurony, které nejsou dostatečně propojeny.

Foto, ilustrace:
Zdroj: