Flotila nanosatelitů by během tří let mohla prozkoumat až 300 asteroidů

Nanosatelity s elektrickými plachtami možná rozšíří naše znalosti o stovkách asteroidů ve Sluneční soustavě

21.09.2017 - Stanislav Mihulka

Trvalo to dlouhé desítky let, ale detailní průzkum Sluneční soustavy už konečně nabírá na obrátkách. Velkou zásluhu na tom mají nanosatelity, drobná, ale šikovná kosmická plavidla, která je možné nasadit do akce rychle a hlavně levně.

Americká vesmírná agentura NASA nyní připravuje misi k asteroidu, spojenou s dopravou vzorků na Zemi, která je náročná a přijde asi tak na 1 miliardu dolarů (necelých 22 miliard Kč). Badatelé z Finského meteorologického institutu navrhují uskutečnit misi, která by se postavila k průzkumu asteroidů úplně jinak.

Flotila průzkumných nanosatelitů

Finové plánují vyslat do vesmíru flotilu asi 50 extrémně malých kosmických plavidel — nanosatelitů. Až se taková flotila nanosatelitů pustí do práce, měla by prozkoumat během pouhých tří let asi 300 asteroidů. Pokud se podaří finský nápad zrealizovat, dramaticky se zlepší naše znalosti o těchto vesmírných objektech.

TIP: Do vesmíru míří flotila miniaturních satelitů KickSat-2

Každý z nanosatelitů pro plánovanou misi by vážil asi 5 kg a byl by vybavený teleskopickou kamerou. Pro let k asteroidům by nanosatelity využívaly elektrické sluneční větrné plachty (E-plachty), které pohání loď díky slunečnímu větru.

IFL Science, Europlanet