Genomy motýlů se za 250 milionů let téměř nezměnily, ukázala studie

Motýli a můry patří mezi nejrozmanitější skupiny živočichů, které věda zná, a tvoří přibližně deset procent živých organismů na Zemi. Navzdory jejich obrovské druhové pestrosti se jejich genom za více než 250 milionů let téměř nezměnil

01.03.2024 - Martin Reichman

Vědci prozkoumali více než 200 genomů, tedy kompletní soubor genetických informací potřebných k vytvoření a udržení organismu – motýlů a můr, aby lépe porozuměli jejich evoluční historii. Vystopovali genetický kód až k prvním motýlům a identifikovali 32 chromozomů, které jsou základním stavebním kamenem téměř všech motýlů, vyplývá to z výzkumu zveřejněného v odborném časopise Nature Ecology & Evolution.

„Všechen život je spojen společnou nití – DNA. Naše sekvence DNA zaznamenávají naši hlubokou historii. Podařilo se nám nahlédnout do evoluční historie motýlů prostřednictvím jejich genomů a vrátit se tak ke společnému předkovi, k prapraprapraprababičce všech motýlů. Zjistili jsme, že byly pozoruhodně stabilní,“ uvádí hlavní autor studie Mark Blaxter z institutu Wellcome Sanger.

Podle autorů studie by jejich zjištění mohla pomoci s ochranou motýlů a můr v době rychlého úbytku biodiverzity na planetě, který někteří vědci označují za šesté masové vymírání. Mnoho druhů hmyzu, včetně klíčových opylovačů, zažívá alarmující úbytek. Výzkum organizace Butterfly Conservation zveřejněný v roce například 2023 zjistil, že od roku 1976 zmizely druhy motýlů z téměř poloviny míst, kde kdysi v Británii létaly.