Hubbleův vesmírný dalekohled bude vybírat budoucí cíle svému nástupci

Hubble bude vybírat planety a hvězdné systémy, které pak bude detailně pozorovat Vesmírný teleskop Jamese Webba

25.11.2016 - Stanislav Mihulka

Není to tak dávno, co v NASA odsouhlasili dalších 5 let činnosti Hubbleho vesmírného dalekohledu. V příštím roce by Hubble měl strávit mimo jiné i stovky hodin průzkumem zajímavých exoplanet.

V roce 2018 má do vesmíru vyrazit Vesmírný teleskop Jamese Webba (JWST). Ten by měl mít doposud nevídané možnosti pozorování vesmíru. Vědci doufají, že s jeho pomocí budou schopni v atmosféře exoplanet detekovat přítomnost plynů, které mohou být známkou výskytu živých organismů.

Jenže s budoucím teleskopem JWST v ceně 8 miliard dolarů budou chtít pozorovat vesmír úplně všichni. Vybojovat čas pro pozorování exoplanet tak bude velmi složité. Teleskop JWST rovněž bude mít jenom málo prostoru na vyladění svých přístrojů před vlastním pozorováním.

Badatelé se proto snaží co nejvíce práce udělat na starém, přesto však ještě obstojně funkčním Hubbleho vesmírném teleskopu. Chtějí tak s jeho pomocí zúžit výběr exoplanet pro pozorování teleskopem JWST.

TIP: Chystá se nástupce Hubbleova teleskopu: Bude mít 25× vyšší rozlišení

Hubble kromě planet zaměří i na hvězdy, jejichž vlastnosti zásadně ovlivňují případnou obyvatelnost planet. Vědci chtějí pozorovat malé a chladné trpaslíky, kteří jsou sice nenápadní, zároveň ale představují nejpočetnějí typ hvězd v Mléčné dráze, takže nás velmi zajímá, jestli mohou mít obyvatelné planety.