Reklama

Reklama

Ikony své doby: Sedm legend trhu, kterým na svět pomohla náhoda

14.9.2017 - Kateřina Helán Vašků
Coca-Cola, džíny, stavebnice LEGO, zapalovače Zippo i motorky Harley-Davidson dnes již nepochybně patří mezi světové legendy. Za vznikem většiny z nich přitom stála náhoda, přičemž mnohé se zrodily v Americe – díky šikovným mozkům a rukám emigrantů, kteří tam koncem 19. století přišli hledat lepší svět
Sladká náhražka morfia

Společnost: Coca-Cola
Založena: 1886, Atlanta, USA
Ikona: nápoj Coca-Cola (1886)

Limonáda z lékárny
Limonáda z lékárny

Strategie masivních reklamních kampaní byla ve společnosti Coca-Cola zavedena už koncem 19. století.

Když se válečný veterán z americké občanské války John Stith Pemberton (1831–1888) vracel v roce 1866 do rodné Georgie, mohl si na jednu stranu gratulovat: přežil smrtelné zranění. Zároveň si však ve válečné vřavě „uhnal“ silnou závislost na morfiu. A právě tomu paradoxně vděčíme za vznik Coca-Coly – nápoje, kterého se dnes po celém světě denně zkonzumuje na 1,7 miliardy lahví či plechovek. Původně vystudovaný lékárník Pemberton totiž začal ve snaze zbavit se závislosti na opiátech experimentovat se vším, co mu přišlo pod ruku. Výsledkem se stal „lektvar“ obsahující různé přísady včetně tehdy populárního kokainu a alkoholu. Svoji odvykací medicínu nazval válečný veterán Pembertonovo francouzské víno koky a doporučoval ji zároveň na řadu žaludečních, ledvinových i nervových chorob. Oblíbený preparát měl však jednu zásadní nevýhodu – z vyléčených narkomanů se stávali alkoholici. 

Karamelové osvěžení z koky 

Už roku 1888 si proto Pemberton (také pod vlivem vlny prohibičních opatření) zaregistroval nealkoholickou verzi svého vynálezu nazvanou Francouzské víno koky. Karamelově zbarvený sirup, který dal po smíchání se sodou osvěžující a povzbuzující nápoj, nabídl poté k prodeji v jedné atlantské lékárně. Vymyslel pro něj název Coca-Cola a podpořil jej i první reklamou v tisku. Právě v ní se poprvé objevilo také legendární logo, jehož autorem se stal Pembertonův společník Frank Robinson. Ten by měl jistě radost z faktu, že jeho stále používaný červeno-bílý výtvor znalo v roce 2013 celkem 94 % světové populace. Na druhou stranu by se o něj zřejmě pokoušely mrákoty, neboť si logo nikdy nezaregistroval, a připravil tak sebe i své dědice o hotové jmění. 

Všichni pijeme Colu 

V roce 1888 Pemberton zemřel a do vedení firmy se dostal Asa Candler, který v ní o rok dříve koupil třetinový podíl. Roku 1892 tak vznikla obchodní společnost The Coca-Cola Company a zahájila řadu agresivních reklamních kampaní – Cola se objevila na táccích, kalendářích a hodinkách a všudypřítomně se usmívala z billboardů či stránek tisku. Ženy, muži i děti – všichni šťastně popíjeli bublinkový karamelový drink a nikdo si nelámal hlavu s tím, že až do roku 1906 nápoj stále obsahoval extrakt z koky. Od roku 1894 se Cola začala prodávat v lahvích, což otevřelo dveře pro její export do celého světa. Dnes patří společnost k jednomu z nejmocnějších ekonomických impérií a se svými ročními tržbami 35,1 miliardy amerických dolarů (asi 720 miliard korun) zaujímá v tomto ohledu na světovém žebříčku 84. příčku. 

Tajemství prozrazeno? 

V roce 2011 obletěla svět zpráva, že originální Pembertonův recept, střežený po léta v trezoru v Atlantě, byl prozrazen. Ukázalo se tak prý, že mimo základní suroviny, které tvoří kyselina citronová, kofein, cukr, limetková šťáva, vanilka, karamel a voda, má Coca-Cola obsahovat rovněž ingredience „tajné“. Jedná se o pomerančový a citronový olej, muškátový oříšek, koriandr a neroli (silice z květů pomerančovníku) namíchané v přesně popsaných poměrech. 

Stránky

Reklama