Jak poznat Parkinsonovou chorobou: Britka umí nemoc rozpoznat svým čichem

Žena, která pozná Parkinsona po čichu, pomáhá vědcům s výzkumem

20.12.2017 - Stanislav Mihulka

Britka jménem Joy Milne má zvláštní superschopnost. Dokáže čichem rozpoznat, zda člověk trpí Parkinsonovou chorobou. V současné době spolupracuje s vědci a lékaři na vývoji prvního diagnostického testu, který by tuto zákeřnou nemoc odhaloval.

Parkinsonovu chorobu vyvolává ztráta buněk v oblasti mozku, která je zodpovědná za produkci dopaminu, významného regulátoru nervové soustavy. Stále neexistuje žádná účinná léčba a problém je i s diagnostikou tohoto onemocnění. Lékaři Parkinsona zjišťují pouze pozorováním symptomů u pacientů, což je dost nespolehlivé.

TIP: Geneticky upravené opičky pomáhají s výzkumem Parkinsonovy choroby

Joy Milneová před pár lety u svého manžela zjistila, že dovede odhalit Parkinsonovu chorobu čichem. Když se to dozvěděli vědci Edinburské univerzity, uspořádali ověřovací experiment. Žena v něm dostala vzorky triček zdravých lidí a lidí s Parkinsonovou chorobou. Výsledky experimentu vědce ohromily. V jednom případě Joy dokonce odhalila pacienta s Parkinsonem dříve než odborníci. Její superschopnosti by teď měly pomoci vědcům vytvořit test, s nímž by bylo možné diagnostikovat Parkinsonovu chorobu v rané fázi onemocnění.

IFL Science / BBC