Jak rychle a levně prozkoumat ledový měsíc? Co třeba do něj vší silou narazit?

Skupina evropských vědců má ambiciózní plán. Navrhují vyslat sondu, která by se srazila s jedním z velkých ledových měsíců Sluneční soustavy

14.11.2017 - Stanislav Mihulka

Peter Wurz z Univerzity ve švýcarském Bernu a jeho spolupracovníci navrhují, že by impaktor, sonda podobná těm, které již byly použity k tomuto účelu v minulosti, narazil do povrchu ledového měsíce. Jako vhodný a zajímavý cíl se nabízí Jupiterova Europa, možných cílů je ale víc.

Zajímavé výsledky rychle a levně

Badatelé jsou přesvědčeni, že taková mise, která představuje extrémně nízké riziko, malé technologické úsilí a nevelkou složitost potřebných zařízení, by mohla přinést velmi kvalitní a ceněné vědecké poznatky.

TIP: NASA mění plány pro misi k Europě: Ve hře je přistání na povrchu měsíce

Tak jako v dřívějších misích, by malá sonda tvaru krychle, kterou Wurz a spol. prozatím nazvali Europa Descent Probe (EDP), byla součástí další mise, podle všeho sondy, která by mířila na oběžnou dráhu měsíce nebo někam hlouběji do vesmíru. Když by nastal správný čas, tak by tato sonda v ceně asi 116 milionů dolarů (asi 2,5 miliardy Kč) a hmotnosti nižší než 100 kg vyrazila na svou sebevražednou misi. Vší silou by narazila do ledu měsíce a zvědavé teleskopy by sledovaly, co se bude dít.

IFL Science, University of Bern