Jak rychle a levně prozkoumat ledový měsíc? Co třeba do něj vší silou narazit?

14.11.2017 - Stanislav Mihulka

Skupina evropských vědců má ambiciózní plán. Navrhují vyslat sondu, která by se srazila s jedním z velkých ledových měsíců Sluneční soustavy

Do povrchu Europy by mohla plnou rychlostí narazit malá evropská sonda

Peter Wurz z Univerzity ve švýcarském Bernu a jeho spolupracovníci navrhují, že by impaktor, sonda podobná těm, které již byly použity k tomuto účelu v minulosti, narazil do povrchu ledového měsíce. Jako vhodný a zajímavý cíl se nabízí Jupiterova Europa, možných cílů je ale víc.

Zajímavé výsledky rychle a levně

Badatelé jsou přesvědčeni, že taková mise, která představuje extrémně nízké riziko, malé technologické úsilí a nevelkou složitost potřebných zařízení, by mohla přinést velmi kvalitní a ceněné vědecké poznatky.

TIP: NASA mění plány pro misi k Europě: Ve hře je přistání na povrchu měsíce

Tak jako v dřívějších misích, by malá sonda tvaru krychle, kterou Wurz a spol. prozatím nazvali Europa Descent Probe (EDP), byla součástí další mise, podle všeho sondy, která by mířila na oběžnou dráhu měsíce nebo někam hlouběji do vesmíru. Když by nastal správný čas, tak by tato sonda v ceně asi 116 milionů dolarů (asi 2,5 miliardy Kč) a hmotnosti nižší než 100 kg vyrazila na svou sebevražednou misi. Vší silou by narazila do ledu měsíce a zvědavé teleskopy by sledovaly, co se bude dít.

• Zdroj textu: IFL Science, University of Bern
  • Zdroj fotografií: University of Bern

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.