Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

11.05.2017 - Stanislav Mihulka

Vesmírné těleso vzdálené 21 světelných let od Země je dost možná potulnou planetou

SIMP0136 - Hnědý trpaslík nebo potulná planeta v blízkém vesmíru?

Hnědí trpaslíci jsou objekty na pomezí mezi hvězdou a planetou, které se nezažehly jadernou fúzí. Od planet se hnědí trpaslíci liší tím, že na počátku své existence prožijí krátké „spalování“ deuteria a pak se zmenší a vychladnou. Také vznikají jinak než planety a na rozdíl od nich září v oblasti červeného a infračerveného světla.

Ve vzdálenosti 21 světelných let od nás se nalézá těleso o hmotnosti 13 Jupiterů. Odborníci doposud považovali SIMP J013656.5+093347 nebo zkráceně SIMP0136 za jednoho z nejbližších hnědých trpaslíků.

Trpaslík nebo potulná planeta?

Astronom Jonathan Gagné z Carnegie Institute for Science ve Washingtonu DC a jeho tým teď přišli s tím, že SIMP0136 je vlastně planeta, tedy přesněji řečeno potulná planeta, protože podle všeho neobíhá kolem žádné hvězdy.

TIP: Hnědý trpaslík překvapil: Odpaluje erupce silnější než Slunce

Pokud mají pravdu a SIMP0136 je opravdu potulná planeta, nejspíš plynný obr, tak je to výborná zpráva pro planetární vědce. Obyvatelná sice určitě nebude, ale i tak může být velmi prospěšná. Bylo by totiž mnohem snazší studovat atmosféru a další vlastnosti u potulné planety, nežli u planety, která obíhá hvězdu

• Zdroj textu: Carnegie Institute for Science
  • Zdroj fotografií: NASA/JPL/Jonathan Gagné

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.