Kepler-1649b: U malého červeného trpaslíka vědci objevili dvojče Venuše

12.04.2017 - Stanislav Mihulka

Sonda Kepler si připsala další výjimečný úlovek. Podařilo se jí objevit exoplanetu podobnou Venuši

Kepler-1649b - U červeného trpaslíka asi obíhá dvojče Venuše

Astronomové většinou pátrají v cizích planetárních systémech po druhé Zemi. Mezi novými úlovky vesmírného lovce exoplanety, teleskopu Kepler, je ale tentokrát i dvojnice planety Venuše.

TIP: Kepler-438b: Nejslibnější dvojče Země čelí ničivým super erupcím

Nově objevená planeta Kepler-1649b obíhá kolem červeného trpaslíka, vzdáleného od nás 219 světelných let. Hvězda Kepler-1649 je mnohem menší než naše Slunce, méně zářivá a také výrazně chladnější. Teplota na povrchu červeného trpaslíka dosahuje jen něco přes 2 900 stupňů Celsia (povrchová teplota Slunce je zhruba 5 500 °C).

Druhá Venuše

Planeta Kepler-1649b je o osm procent větší než Země a obíhá trpaslíka tak blízko, že to stihne za pouhých 9 dní. Přesto zřejmě nejde o bláznivě žhavý svět pokrytý roztavenými horninami. Kepler-1649b dostává asi 2,3× více záření než kolik dostane Země od Slunce. V tom je planeta blízká Venuši, na kterou dopadá 1,9× více záření než na Zemi.

Pokud skutečně jde o dvojče Venuše, nebude to moc příjemné místo. I tak je ale planeta pro vědce velmi zajímá a může nám leccos prozradit o vzniku a vývoji kamenných planet.

• Zdroj textu: SETI Institute, Astronomical Journal
  • Zdroj fotografií: Danielle Futselaar

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.