Kometa 67P/Čurjumov-Gerasimenko je z nesmírně staré organické hmoty

11.09.2017 - Stanislav Mihulka

Kometu prozkoumanou sondou Rosetta tvoří ze 40 procent organická hmota. A vznikla dříve než Slunce a planety

Kometa 67P - Jádro komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko na snímku sondy Rosetta

Evropská sonda Rosetta udělala u komety 67P/Čurjumov-Gerasimenko spoustu práce. Vědci z dat získaných Rosettou odvodili, že asi 40 procent jádra této slavné komety tvoří organický materiál. A jak se zdá, je velice starý.

Francouzští badatelé Jean-Loup Bertaux a Rosine Lallement tvrdí, že organický materiál z této komety ve skutečnosti vznikl velmi dlouho před samotným vznikem Sluneční soustavy. Podle nich pochází z mezihvězdného prostoru, z materiálu, který astronomové označují jako DIB (z anglického diffuse interstellar bands), kvůli tomu, že specifickým způsobem absorbuje záření astronomických objektů.

Organické molekuly z mezihvězdného prostoru

Jde o organické molekuly, které jsou tvořené uhlíkem, vodíkem, dusíkem a kyslíkem. Podílejí se nejen na tvorbě komet, ale i planet. Na planetách molekuly podléhají chemických reakcím a postupně se mění. V jádrech komet by ovšem podle vědců mohly tyto prastaré organické molekuly zůstat neporušené.

TIP: Vyřešeno: Záhadný xenon v atmosféře Země pochází z ledových komet

Bylo by skvělé tyto organické molekuly důkladně prozkoumat. Mohly by nám přinést cenné informace o mezihvězdné hmotě. I proto by bylo velmi užitečné, kdyby součástí některé z budoucích misí ke kometám, byl i odběr vzorků a jejich doprava na Zemi.

• Zdroj textu: CNRS, Monthly Notices of the Royal Astronomical Society
  • Zdroj fotografií: ESA/Rosetta/NAVCAM

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.