Konec mise Cassini: Zítra odpoledne sonda shoří v atmosféře Saturnu

14.09.2017 - Martin Reichman

Až zítra ve dvě hodiny odpoledne vstoupí sonda Cassini do horních vrstev atmosféry Saturnu, uzavře se kapitola jedné z nejúspěšnějších meziplanetárních misí historie

Velké finále - Do svrchních vrstev atmosféry Saturnu vstoupí sonda Cassini rychlostí okolo 113 000 km za hodinu.

Sonda Cassini se chystá na své grandiózní finále. Zítra, okolo 14. hodiny odpolední, sonda vstoupí do atmosféry Saturnu a uzavře tak své bez mála dvacetileté putování vesmírem. Z kosmodromu na floridském mysu Canaveral sonda odstartovala 15. října 1997, když ji do vesmíru vynesla raketa Titan 4B Centaur. Po dvou gravitačních manévrech okolo Venuše a po jednom manévru okolo Země a Jupitera sonda vstoupila na oběžnou dráhu Saturnu před 13 lety - 1. července 2004.

Průzkum měsíců i průlety prstenci

O půl roku později - 25. prosince 2004 se od sondy Cassini oddělila sonda Huygens, která 14. ledna 2005 úspěšně přistála na Saturnově měsíci Titanu. Během jejího přistávání sloužila sonda Cassini jako retranslační stanice pro předávání vědeckých a technických dat ze sondy Huygens na Zemi.

Mezi lety 2010 až 2015 Cassini zkoumala Enceladus a další Saturnovy měsíce. Závěrečná část její velkolepé mise odstartovala letos 26. dubna, kdy sonda uskutečnila svůj první z celkem 22 plánovaných průletů vnitřní částí prstenců.

Zítra se putování sondy Cassini završí – ve 12:32 našeho času vstoupí rychlostí 124 000 km za hodinu do svrchních vrstev atmosféry Saturnu, odešle poslední data a následně během několika minut zcela shoří v atmosféře planety. Zpoždění signálu vůči Zemi je zhruba 83 minut, na závěrečný pozdrav z daleké planety se tak můžeme těšit okolo 14. hodiny odpolední.

• Zdroj textu: NASA/JPL-Caltech

Štíhlý blonďák s modrýma očima okouzloval okolí svým zjevem, vybraným chováním a konverzační duchaplností

Veliké černé díry jsou jako kočky. Buď spí, nebo pojídají dobroty v okolí

Na potřeby tří lidí v České republice padne ročně jeden statný smrk.

Jezírko u pramene Farské kyselky