Lupus 3: Magická krása zrozená z temnoty

14.02.2018 - Martin Reichman

Lupus 3 – oblast s probíhající tvorbou hvězd -<p>I naše Slunce se před více než čtyřmi miliardami let pravděpodobně zrodilo v podobné oblasti, jako je Lupus 3.</p>
Lupus 3 – oblast s probíhající tvorbou hvězd -

Oblast s probíhajícím vznikem hvězd Lupus 3 se na obloze nachází v souhvězdí Štíra a leží jen asi 600 světelných let od Slunce. Je součástí mnohem většího komplexu oblaků rozprostírajícího se v sousedním souhvězdí Vlka, které jí také dalo jméno. Oblaky připomínají kouř rozfoukaný na pozadí milionů hvězd a astronomové takový útvar označují jako temnou mlhovinu.

Nejznámější temné mlhoviny, jako třeba Uhelný pytel nebo rozsáhlý temný pás severní Mléčné dráhy (někdy označovaný jako Velká trhlina), jsou natolik nápadné, že je možné je na přírodní noční obloze spatřit i pouhým okem jako tmavé oblasti v jinak zářivé Mléčné dráze.

Oblak Lupus 3 má nepravidelný tvar připomínající hada kroutícího se po obloze. Na tomto záběru husté temné filamenty nápadně kontrastují s intenzivním namodralým světlem hvězd uprostřed. Jako většina temných mlhovin je i Lupus 3 oblastí s probíhajícími procesy formování hvězd, jsou zde hojně zastoupeny protohvězdy a velmi mladé hvězdy. Nedaleké poruchy mohou způsobit, že se některá z hustějších částí oblaku začne hroutit působením vlastní gravitace, následkem tohoto procesu se hmota zahřívá a dále zahušťuje. Nakonec se v extrémních podmínkách jádra takového shluku může zrodit nová protohvězda.

• Zdroj textu: Evropská jižní observatoř