Velké a Malé Magellanovo mračno spojuje proud hvězd a proud plynu

Slavné trpasličí galaxie jsou jako perly navlečené na niti dlouhé 43 tisíc světelných let

10.02.2017 - Stanislav Mihulka

Velké a Malé Magellanovo mračno jsou dvě slavné trpasličí nepravidelné galaxie, a zároveň dva největší satelitní průvodci Mléčné dráhy. Mezinárodní tým astronomů, vedený odborníky z britské Univerzity v Cambridgi, nedávno zjistil, že tyto dvě trpasličí galaxie k sobě nepoutá jen podobné jméno. Ukázalo se, že Velké a Malé Magellanovo mračno navzájem spojuje proud hvězd, který se táhne na vzdálenost 43 tisíc světelných let. Obě galaxie zároveň propojuje i přibližně souběžný proud plynu.

Pozorování observatoře Gaia

K těmto závěrům astronomové došli po prozkoumání první várky dat, kterou na Zemi poslala Gaia, vesmírná astrometrická observatoř Evropské kosmické agentury (ESA). Observatoř Gaia sestavuje 3D mapu hvězd v našem vesmírném sousedství. Měla by přesně zaznamenat polohu asi 1 miliardy hvězd Mléčné dráhy po celé obloze a také sleduje jejich změny v čase.

TIP: Velké Magellanovo mračno: Nejjasnější satelit Mléčné dráhy

Vědci se už dlouho domnívali, že kolem Magellanových mračen mohou být hvězdné proudy. Až do teď je ale nikdo neobjevil. Přinejmenším část nalezeného proudu by měly tvořit hvězdy vytržené Velkým mračnem z Malého mračna. Zbytek zřejmě představují hvězdy Velkého Magellanova mračna, které svou gravitací vytáhla ven Mléčná dráha.

University of Cambridge