Marsovské meteority přinášejí cenné informace o historii rudé planety

Analýza marsovských meteoritů dokumentuje zajímavé podobnosti mezi Zemí a rudou planetou.

07.06.2024 - Stanislav Mihulka

Geolog James Day ze Scrippsova oceánografického institutu a jeho kolegové prostudovali marsovské meteority ze skupin nakhlitů a chassignitů. Prototypem nakhlitů je meteorit Nakhla, který dopadl v Egyptě v roce 1911. Chassignity zase nesou jméno meteoritu Chassigny, který zakončil kosmickou pouť ve Francii v roce 1815. Nakhlitů a chassignitů je na Zemi známých asi tucet.

Meteority z marsovkého vulkánu

Materiál těchto meteoritů vznikl asi před 1,3 miliardami let. Před 11 miliony let byl tento materiál vymrštěn do vesmíru, zřejmě při dopadu velkého meteoritu na povrch rudé planety. Badatelé zkoumali úlomky nakhlitů a chassignitů, které byly nalezeny převážně v posledních desetiletích v Antarktidě a v Africe. Prováděli jejich detailní chemické analýzy, jejichž výsledky prozrazují vědcům podmínky, za nichž vznikal materiál meteoritů. Výsledky jejich práce nedávno zveřejnil odborný časopis Science Advances.

Chemické analýzy potvrdily, že nakhlity a chassignity pocházejí ze stejného vulkanického systému. Zároveň se ale navzájem liší. Nakhlity vznikly z bazaltové lávy a obsahují krystaly augitu, minerálu ze skupiny pyroxenů a olivínu. Chassignity tvoří převážně olivín. Na Zemi jsou bazalty typické pro zemskou kůru, zatímco olivíny jsou hojné v zemském plášti. Jak je vidět, na Marsu je to stejné. Nakhlity pocházejí z materiálu kůry Marsu a chassignity vznikly z materiálu, který vystoupal z hlubin pláště rudé planety.

Badatelé rovněž zjistili, že svrchní části kůry Marsu byly v kontaktu s atmosférou, což se projevilo v chemickém složení zmíněných meteoritů. Na rozdíl od Země, kde se vulkanický materiál promíchává při deskové tektonice, jsou rezervoáry tohoto materiálu na Marsu velmi starobylé a navzájem izolované.