Na konci druhohor žili s ohromnými pterosaury i jejich příbuzní velikosti kočky

02.09.2016 - Stanislav Mihulka

Na sklonku období křídy žili pterosauři velmi různých velikostí

V době dinosaurů, tedy během druhohor brázdili oblohu obrovští pterosauři, čili ptakoještěři. Někteří z nich, jako například pterosauři rodů Quetzalcoatlus, Hatzegopteryx nebo Arambourgiania, patřili k největší létajícím živočichům všech dob. Při hmotnosti až 250 kg dosahovali rozpětí křídel až 18 metrů.

Nebyli ale jediní. Na samotném konci druhohor, ke sklonku období křídy, žili s těmito obry i drobní pterosauři s rozpětí křídel 1,5 metrů, kteří se velikostí těla blížili kočce. Ukazují to fosilní nálezy ze západní Kanady.

Badatelé tyto nálezy pečlivě prozkoumali a došli k závěru, že prakticky jistě nejde o potomka některého z gigantických druhů pterosaurů. Naopak, je to téměř dospělý jedinec.

TIP: Gualicho: Tunový dravý dinosaurus s ručkami jako lidské děcko

Doposud nejmenší známý pterosaurus z pozdní křídy měl rozpětí křídel asi 2,5 metru. Samotná fosilie nového pterosaura ale není nijak zvlášť kompletní a ještě bude určitě nutné naše představy o těchto zvířatech usměrňovat dalšími nálezy.

• Zdroj textu: Nature News
  • Zdroj fotografií: Mark Witton

Vizualizace zachycuje první známou mezihvězdnou planetku `Oumuamua. Získaná měření naznačují, že `Oumuamua je nejspíš husté, pravděpodobně kamenné nebo dokonce kovové 400 metrů dlouhé těleso, jeho povrch má temně červenou barvu a není pokryt ledem.

Pennsylvania Avenue, Washington (1900 a 2013)

Snímek z prosince 1969 zachycuje Mansona během eskorty k předběžnému slyšení u soudu.

Po elektrických automobilech přicházejí na řadu elektrické náklaďáky

Obsluha 40mm kanonu Bofors vyhlíží v létě 1944 v Normandii letouny nepřítele

Vlky, kteří dřív ohrožovali dobytek, lovci v Yellowstonském parku zcela vyhubili – načež došlo k výrazným výkyvům v ekosystému.