Našli jsme první extrasolární měsíc? Objev čeká na své finální potvrzení

31.07.2017 - Martin Reichman

K více než třem tisícům potvrzených extrasolárních planet dost možná přibude první extrasolární měsíc. Vědci jej nalezli ve vzdálenosti 4 000 světelných let od Země

Extrasolární měsíc - Nově objevený měsíční kadidát je podle vědců souputníkem exoplanety s označením Kepler - 1625b, která leží asi čtyři tisíce světelných let od Země.

Pátrání po planetách nacházejících se mimo naši Sluneční soustavu je vzhledem k obřím vzdálenostem nesmírně složité. Lovci exoplanet, jakým je například sonda Kepler, k němu využívají techniku mapující pokles jasnosti mateřské hvězdy během tranzitu planety přes její kotouč. Je tedy logické, že pátrání po měsících takovýchto planet je ještě o řád složitější.

Přesto se astronomům z Kolumbijské univerzity v New Yorku podařilo objevit první extrasolární měsíc. Vědci jsou o tom alespoň přesvědčeni. Jejich objev má definitivně potvrdit pozorování Hubbleova vesmírného dalekohledu, které je naplánované na říjen tohoto roku.

Nově objevený měsíční kadidát je podle vědců souputníkem exoplanety s označením Kepler - 1625b a nachází se poblíž hvězdy, která leží asi čtyři tisíce světelných let od Země. Měsíc by měl být velký a těžký jako Neptun. Obíhat by měl kolem planety, která je přibližně stejně velká jako Jupiter, ale asi tak 10× těžší než tato planeta z naší Sluneční soustavy.

• Zdroj textu: New Scientist, arxiv.org

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka