Superúlovek: Nejhlubší pohled do srdce mlhoviny v Orionu

20.07.2016 - Martin Reichman

Známá mlhovina v Orionu leží v souhvězdí Orion a měří asi 24 světelných let. Ze Země je viditelná pouhým okem jako rozmazaná ploška v Orionově meči. Některé mlhoviny, včetně té v Orionu, jsou ozařovány ultrafialovým zářením z mnoha horkých hvězd, které se v nich tvoří, což vede k ionizaci plynu a ten pak jasně září.

Desetkrát víc hnědých trpaslíků

Nový snímek této mlhoviny vyvolal velké vzrušení, protože odhalil neočekávané množství objektů s velmi nízkou hmotností, což naznačuje, že se v mlhovině v Orionu tvoří mnohem více málohmotných objektů, než v bližších a menších oblastech tvorby hvězd.

TIP: Velká mlhovina v Orionu: Bouřlivý svět, který spěje k zániku

Pozorování také naznačují, že počet planetárních těles by mohl být mnohem větší, než se doposud soudilo. Zatímco technologie, která by je dokázala jednoduše pozorovat, zatím neexistuje, budoucí dalekohled ESO E-ELT(European Extremely Large Telescope), který by měl začít pozorovat v roce 2024, je navržen tak, že bude schopen pozorovat tyto planetární objekty, a je to jedním z jeho cílů. Nový objev představuje výzvu pro doposud přijímanou představu historie tvorby hvězd v Orionu.

ESO/H. Drass