Největší letadla: nákladní Antonov 225 Mrija vs. dopravní Boeing 747-8

Do Prahy tento týden přiletělo největší a nejtěžší letadlo na světě - Antonov 225 zvaný také Mria. Podívejte se na srovnání tohoto rusko-ukrajinského giganta s jiným obrem - Boeingem 747

12.05.2016 - Richard Guryča



Ukrajinský obr

Ve zkratce: Antonov An-225
  • Rozpětí: 88,4 m
  • Výška: 18,1 m
  • Délka: 84 m
  • Rychlost: 800 km/h

Letadlo Antonov An-225 Mrija je o celých osm metrů delší než nejnovější a největší Boeing 747-8. S téměř devadesátimetrovým rozpětím křídel a 84 m délky zůstává Antonov Mrija už dvacet let největším letadlem na světě. Aby letoun, který měl sloužit jako nosič raketoplánů Buran, vzlétl, potřebuje tříkilometrovou rozjezdovou dráhu.

Jediný exemplář tohoto stroje byl vyroben ještě v někdejším Sovětském svazu a nesl označení CCCP-82060. Tým konstruktéra letadel Olega Konstantinoviče Antonova využil při stavbě letounu Mrija zkušenosti, získané při vývoji a stavbě stroje AN 124 Ruslan – do té doby největšího existujícího letadla, vyvinutého počátkem 80. let minulého století pro přepravu těžké vojenské techniky a nadměrných nákladů.

Nové letadlo mělo delší trup, prodloužená a zesílená křídla a nově dvě svislé stabilizační ocasní plochy, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem. Zato však byl stroj ochuzen o zadní sklopné dveře, aby se ušetřilo na hmotnosti, výrobních nákladech a urychlil se vývoj. Nové letadlo dostalo jméno Mrija (ukrajinsky sen), do evidence NATO se však dostalo pod označením Cossack. Mrija byla postavena v rekordně krátkém čase tři a půl roku. První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S raketoplánem Buran Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij (Ramenskoje) na kosmodrom Bajkonur. Pokud byla Mrija plně naložena, zvedaly motory Lotarev D-18T do výšky neuvěřitelných šest set tun.

Antonov Mrija měl sloužit jako nosič raketoplánů Buran a částí nosné rakety typu Eněrgija nebo Proton, ale po zrušení programu raketoplánů v Rusku byl v roce 1994 odstaven na letišti v Gostomelu. Do té doby měl nalétáno 200 letových hodin a absolvoval 347 letů.

Několik let čekal na opětovné vzlétnutí a do vzduchu se znovu dostal až 7. května roku 2001 po zásadní modernizaci motorů a elektroniky. Nyní se využívá k přepravě nákladů.

Americký náklaďák

Ve zkratce: Boeing 747-8
  • Rozpětí: 68,5 m
  • Výška: 19,5 m
  • Délka: 76,4 m
  • Rychlost: 988 km/h

Podoba a parametry Boeingu 747-8 jsou odborné veřejnosti známy od listopadu 2005, kdy firma Boeing svůj dosud největší model proslulého Jumba oficiálně představila.

První let stroje, vybaveného veškerými představitelnými výdobytky letecké techniky, se uskutečnil 8. února 2009. Pět tisíc fascinovaných diváků tehdy přihlíželo na továrním letišti Paine Field v Everestu, jak nákladní verze 747-8 s označením Freighter stoupá k nebesům. Šéfpilot Mark Feuerstein po téměř čtyřhodinovém letu hladce přistál a konstatoval, že se letoun choval podle očekávání.

Stejný typ letadla ve verzi pro přepravu cestujících s označením Intercontinental startoval poprvé ke zkušebnímu letu z Paine Field na letiště v Seattle letos v březnu. 
Parametry Boeingu 747-8 jsou úctyhodné. Jeho přepravní kapacita činí 467 cestujících a dolet téměř patnáct tisíc kilometrů. V segmentu obřích dopravních letadel to však není nejvíce. Konkurenční Airbus A380 přepraví při obvyklém uspořádání 525 cestujících, ale pojme jich až 853. Má rovněž o čtyři sta kilometrů delší dolet.

Nákladní verze Boeingu 747-8 poskytuje dopravcům o šestnáct procent více prostoru než předchozí obří verze Jumba, určené pro cargo lety. Ve výsledku tak snižuje náklady na transport zboží. Unese až sto padesát tun nákladu, který lze uložit do prostor o objemu 853 metrů krychlových.

Boeing vs. Antonov

Pomyslný duel samozřejmě do značné míry srovnává nesrovnatelné. Poslední model Boeingu vznikal za zcela jiných podmínek a pro jiné účely než Antonov Mrija. Ruský speciál je jedinečný už jen proto, že je jediný, byť prý existují součástky k sestavení druhého kusu. Antonov vznikl proto, aby přepravoval raketoplán, zatímco Boeing je v podstatě sériově vyráběné letadlo a už od roku 2005 existují objednávky na desítky kusů. Nicméně Mrija je nejdelší a unese největší náklad a „osmička“ v řadě Boeingů 747 je jen o něco kratší a plně naložená může při vzletu vážit až 442 tun. V délce, rozpětí křídel, výšce i maximální možné hmotnosti nákladu tedy Antonov předčí svého bratrance od Boeingu prokazatelně. Unese až dvě stě tun nákladu, zatímco 747-8 ve verzi Freighter „jen“ 150 tun. Boeing však dokáže vyvinout vyšší letovou rychlost. Pokud jde o dopravní verze obou letadel, zvítězil by samozřejmě Boeing, protože Mrija může přepravovat pouze maximálně sedmdesát cestujících v kabině nad nákladovým prostorem. Nad Boeingem by pak v řadě parametrů zvítězil dopravní Airbus A380. Je však kratší a v přehledu největších letadel světa se obvykle uvádí na třetím místě.

  • Zdroj fotografií

    Shutterstock, Wikipedie, Air China


Další články v sekci