Neúnavný Hubbleův teleskop vystopoval mrtvou galaxii v sousedství

16.03.2018 - Stanislav Mihulka

Hubbleův vesmírný teleskop si zahrál na vesmírného Indiana Jonese. Pro astronomy vystopoval velmi vzácný vesmírný relikt, starobyle uspořádanou galaxii. Navíc se nachází v našem galaktickém sousedství.

Jde o galaxii NGC 1277, kterou pozorujeme ve vzdálenosti asi 240 milionů světelných let. Galaxie vznikla v dávné minulosti na počátku vesmíru. Tehdy v ní bouřlivě vznikaly hvězdy, mnohem intenzivněji než v dnešní Mléčné dráze.

Pak ale tvorba nových hvězd v galaxii NGC 1277 náhle ustala. Postupně se z ní stala galaxie plná rudých a mrtvých hvězd, tedy červených trpaslíků, bílých trpaslíků, a pozůstatků po explozích supernov. Z NGC 1277 je dnes „mrtvá“ galaxie.

TIP: Galaxie s překvapením: Hubble zachytil ohromující kosmický megamaser

Hubbleův teleskop už podobné galaxie pozoroval, zatím ale vždy ve velmi vzdáleném vesmíru. Ignacio Trujillo z institutu Instituto de Astrofisica de Canarias na španělské Univerzitě La Laguna a jeho kolegové teď ale takovou galaxii odhalili vlastně docela blízko Mléčné dráhy. Teď budou mít vědci unikátní příležitost prozkoumat mrtvou galaxii v příjemném detailu.

NASA/Goddard Space Flight Center, Nature