Neviditelné drama v souhvězdí Havrana: Srážka galaxií Antény

06.10.2017 - Martin Reichman

Galaxie „Antény“ - Dvojce galaxií pojmenovaná „Antény“ patří mezi jedny z nejbližších srážejících se galaxií. Jde o dvě galaxie s označením NGC 4038 a NGC 4039, které se před několika stovkami milióny let začaly na cestě vesmírem prolínat.

Anténní galaxie (též známé jako NGC 4038 a 4039) jsou párem pokřivených srážejících se spirálních galaxií, nacházejících se asi 70 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Havrana. Kombinovaný snímek Hubbleova teleskopu a radioteleskopu ALMA je nejostřejším pohledem na tento objekt vůbec.

Zatímco obraz ve viditelném světle - zde zejména v modré barvě - odhaluje nově zrozené hvězdy v galaxiích, pohled na vlnových délkách milimetrového a submilimetrového světla nám ukazuje něco, co není běžně vidět: oblaky hustého chladného plynu, z něhož se tvoří hvězdy.

Masivní koncentrace plynu se nacházejí nejen v srdcích obou galaxií, ale také v chaotické oblasti, kde kolidují. Zde je celkové množství plynu miliardkrát větší než hmotnost Slunce - bohatý rezervoár materiálu pro budoucí generace hvězd. Pozorování, jako jsou tato, budou mít zásadní vliv a pomůžou nám pochopit, jak galaktické kolize vyvolávají zrod nových hvězd.

• Zdroj textu: Evropská jižní observatoř, ESO
  • Zdroj fotografií: ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NASA/ESA Hubble Space Telescope

Některé kočky preferují pravou, některé levou

Zimní idyla na okraji Zemské brány

Vlevo normální mozek, vpravo mozek s pokročilou boxerskou demencí.

Nejbližší přiblížení k Uranu nastalo 24. ledna 1986, kdy se sonda nacházela 81 500 km nad horní vrstvou Uranovy atmosféry. Během průletu kolem planety sonda objevila 10 dříve neznámých měsíců. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 8 000 fotografií.

Robotický zaměstnanec Fabio dostal padáka