Nová analýza DNA odhalila, že ledový muž Ötzi vypadal jinak, než jsme mysleli

Nová studie naznačuje, že slavný neolitický ledový muž Ötzi neměl světlou pleť, světlé oči a neměl ani vlasy. Jeho předkové navíc zřejmě nepocházeli z Evropy

23.08.2023 - Stanislav Mihulka

Ledový muž Ötzi se šťastnou souhrou okolností stal jedním z nejvíce prostudovaných lidí v historii. Muže, který zahynul v dnešních Alpách asi před 5 300 lety, a který byl objeven díky tání ledovců v září 1991, prozkoumali vědci z mnoha oborů – ať už šlo o jeho oblečení a nástroje, stravovací návyky až po jeho genetiku. Přesto, jak se ukazuje, je na něm stále co objevovat.

V roce 2012 byl zveřejněn kompletní genom Ötziho, na jehož základě vědci sestavili pravděpodobnou podobu ledového muže. Ta představovala zhruba 45letrého vrásčitého muže, s unavenou světlou pletí, hustým vousem a neupravenými vlasy.

Turecký Ötzi

Původní rekonstrukci vzhledu Ötziho teď staví na hlavu nová detailní studie jeho genomu, za kterou stojí Johannes Krause z lipského Institutu Maxe Plancka pro evoluční antropologii a jeho kolegové. Nový výzkum ukazuje, že Ötzi měl ve skutečnosti podstatně tmavší pleť než dnešní Evropané, tmavé oči a silné sklony k plešatosti. To mimochodem vysvětluje, proč u mumie nebyly nalezeny žádné vlasy. Odborníci se přitom doposud domnívali, že Ötziho vlasy zmizely během procesu fosilizace. Výsledky bádání německých vědců nedávno zveřejnil akademický žurnál Cell Genomics.

Vpravo původní představa Ötziho vzhledu, vlevo orientační ilustrace vzniklá na základě nových údajů. (ilustrace: Midjourney AI, CC0)

Největším překvapením nové studie ale není  Ötziho vzhled, nýbrž jeho původ. Badatelé zjistili, že zhruba 90 procent genomu Ötziho pochází od neolitických zemědělců z oblasti dnešní Anatolie v Turecku. Zbytek tvoří genetický materiál evropských lovců sběračů. Zároveň v jeho genomu nebyly objeveny stopy po východoevropských pastevcích, které uváděl původní výzkumu z roku 2012.

TIP: Nefalšovaná paleo dieta: Jaké bylo poslední jídlo ledového muže Ötziho?

Velmi nás překvapilo, že jsme při analýze Ötziho genomu nepotvrdili původ z východoevropských stepí. Také podíl genetického materiál lovců sběračů je nečekaně nízký,“ podivuje se biochemik Krause. „Ötziho genetika nám říká, že jeho předkové dorazili přímo z Antolie, aniž by se cestou nějak zvlášť mísili s populacemi lovců a sběračů.