Nová léčba: Injekce nanočástic s proteinem mohou pomoci s neplodností

Jihokorejští biomedicínští inženýři vyvinuli nový postup léčby mužské neplodnosti. Klíčovou roli v ní hrají moderní nanotechnologie

28.10.2020 - Stanislav Mihulka

Podle údajů americké výzkumné nemocnic Mayo Clinic je v dnešní době asi 15 procent párů neplodných. V asi jedné třetině případů je přitom na vině mužská neplodnost, která často souvisí s problémy ve vývoji spermií. Jihokorejští biomedicínští inženýři nyní vyvinuli nový postup léčby takových obtíží, který spočívá v dopravení klíčového proteinu přímo do varlat, kde zajistí obnovení normálního vývoje spermií.

Mužská či obecně samčí neplodnost je v řadě případů důsledkem poškození krevní bariéry ve varlatech (BTB, podle anglického „blood-testis barrier“). Tato bariéra za normálních okolností chrání pohlavní buňky před nebezpečnými látkami v krvi. Na fungování bariéry se zásadním způsobem podílí protein PIN1 a jeho poškození či nepřítomnost vede ke snížené plodnosti či neplodnosti.

TIP: Překvapivý objev: Opakované potraty mají jednu dlouho přehlíženou příčinu

Hyun-Mo Ryoo a jeho spolupracovníci vytvořili systém zvaný Fibroplex, který zajistí dopravu proteinu PIN1 přímo do varlat. Tento systém tvoří nanočástice z hedvábného proteinu fibroinu, který obalují molekuly lipidů. Na takové nanočástice je možné navázat molekuly proteinu PIN1 a pak celý Fibroplex vpíchnout injekcí do varlat.

Badatelé vyzkoušeli novou léčbu u laboratorních myší, které měly vypnutý původní gen pro protein PIN1. Po léčbě Fibroplexem se u těchto myšáků obnovila téměř normální hladina proteinu PIN1 i stav krevní bariéry ve varlatech. Následně se těmto myším obnovila normální velikost a váha varlat, zatímco počet spermií se zvýšil až na 50 % stavu u zdravých myší. V budoucnu bychom mohli podobně léčit řadu případů neplodnosti u lidí.