Nová mise za dveřmi: NASA připravuje start nového lovce exoplanet

Satelit TESS by měl objevit tisíce nových exoplanet a množství planet o velikosti Země. Do vesmíru má odstartovat již za měsíc

15.03.2018 - Stanislav Mihulka

Jak se zdá, v NASA přišli na chuť pátrání po cizích planetách. Aktuálně totiž připravují misi satelitu Transiting Exoplanet Survey Satellite, čili TESS, který bude pátrat po exoplanetách u nejjasnějších hvězd na obloze. Měl by se tak stát následníkem úspěšného vesmírného teleskopu Kepler.

Satelit TESS bude sledovat přinejmenším 200 tisíc vybraných hvězd, u nichž bude schopný detekovat tranzitující planety o velikosti Země až po plynné obry. Mise je plánovaná na dva roky, pokud ale satelit obstojí, bude pokračovat a sledovat další hvězdy.

Lovec exoplanet TESS

Ke startu mise by nemělo dojít dříve než 16. dubna letošního roku. TESS vynese do vesmíru nosná raketa Falcon 9 společnosti SpaceX. Pokud vše půjde podle plánu, TESS se dostane na speciální oběžnou dráhu ve velké vzdálenosti od zemského povrchu, kde ho téměř nebude rušit atmosféra.

TIP: Šest let výzkumu sondy Kepler: Od úspěchu k úspěchu

Podle odborníků Massachusettského technologického institutu (MIT), kteří šéfují této misi, by satelit TESS mohl objevit tisíce exoplanet všech možných velikostí. Podle našich dosavadních zkušeností s lovem exoplanet by nejméně 50 z nich mělo superzemí a zemí o průměru maximálně čtyřnásobku Země.