Nová teorie: Jak vznikl hlavní pás planetek mezi Marsem a Jupiterem?

Hlavní pás planetek možná funguje jako sběrný tábor pro kosmické běžence

19.09.2017 - Stanislav Mihulka

Ve Sluneční soustavě, v části mezi Marsem a Jupiterem, asi dvojnásobně až čtyřnásobně daleko v porovnání se vzdáleností Země od Slunce (2 AU až 4 AU), obíhá velký počet těles rozmanité velikosti, která dohromady vytvářejí hlavní pás planetek.

Odborníci mají obvykle za to, že jde z velké části o pozůstatek původního materiálu z protoplanetárního disku, z něhož se v důsledku působení gravitace Jupiteru nevytvořila planeta. Podle nové teorie to tak ale nebylo.

Tábor pro kosmické běžence

Sean Raymond a Andre Izodoro z francouzské Université de Bordeaux tvrdí, že ve skutečnosti hlavní pás planetek v době po vzniku Sluneční soustavy vůbec neexistoval. Byl tam prý jenom prázdný prostor, který se postupně zaplňoval tělesy.

TIP: Které objekty hlavního pásu planetek jsou největší?

Raymond s Izodorem přirovnávají hlavní pás planetek k táboru pro kosmické běžence. Podle nich se hlavní pás planetek stal útočištěm pro kosmické balvany a planetky, které vznikly na různých místech napříč celou Sluneční soustavou. Pokud mají oba vědci pravdu, tak to znamená, že žádný asteroid či planetka hlavního pásu planetek vlastně nepochází z této oblasti.

IFL Science, Science Advances