Nové chirurgické superlepidlo v mžiku zalepí i krvácející srdce

Hydrogelové lepidlo vytvrzené UV zářením slepí i rány, z nichž pod tlakem stříká krev

19.05.2019 - Stanislav Mihulka

Při práci chirurgů nebo zdravotníků jde často o vteřiny, během kterých často uniká z těla pacienta životodárná krev. Čínští vědci a lékaři vyvinuli pozoruhodné „chirurgické superlepidlo“, které dovede extrémně rychle a spolehlivě zalepit rány, díry v cévách i poškozené srdce či další orgány.

Experimentální biolepidlo tvoří hydrogel, který je obdobou mezibuněčné hmoty. Když se nové lepidlo aplikuje na ránu a posvítí se na něj intenzivním zábleskem UV záření, tak se materiál díky svému speciálnímu složení zpevní a přichytí k okolním tkáním. Při takovém postupu biolepidlo zalepí i rány, z nichž pod velkým tlakem stříká krev.

TIP: Superlepidlo v injekci pro zacelení ran zachrání životy ve válce i při nehodách

Čínští tvůrci své biolepidlo zatím vyzkoušeli jen na králících a prasatech. Tělo prasat a jejich orgány jsou ale těm lidským v některých ohledech docela blízké, takže by lepidlo mělo dobře fungovat i na lidech. Čínský tým doufá, že by relativně brzy mohli spustit klinické testy lepidla na lidských pacientech. Pokud se biolepidlo osvědčí, tak by v dohledné době mohlo zachraňovat životy.

Babi Hijau / Wikimedia Commons