Nově popsaný tyranosaurus je zřejmě nejbližším předchůdcem slavného T. rexe

Nově popsaný Tyrannosaurus mcraeensis z Nového Mexika se v mnohém podobá slavnému Tyrannosauru rexovi. Podle vědců jde o jeho nejbližšího příbuzného.

17.01.2024 - Stanislav Mihulka

Ultimátní vrcholový predátor Tyrannosaurus rex se objevuje ve fosilním záznamu na samotném konci křídy. Nálezů je celá řada a známe ho poměrně dobře. Pro mnohé se tak právě slavný T. rex stal ikonou celého světa dinosaurů. Původ tohoto druhu ale stále zůstává obklopený nejasnostmi.

Americký paleontolog Sebastian Dalman z Přírodovědného muzea v Novém Mexiku s týmem spolupracovníků zkoumal fosilie z Nového Mexika. V rámci výzkumu vědci analyzovali i část lebky tyranosaura, která byla objevena již před lety. Nakonec tuto lebku popsali jako nový druh tyranosaura Tyrannosaurus mcraeensis a jsou přesvědčeni, že nám pomůže osvětlit původ T. rexe. Výzkum přírodovědců v těchto dnech uveřejnil časopis Scientific Reports.

Blízký příbuzný

Nově popsaný Tyrannosaurus mcraeensis podle badatelů předcházel T. rexe zhruba o 6 až 7 milionů let. Podle fosilie usuzují, že T. mcraeensis byl podobně velký jako jeho slavnější bratříček. Na délku měřil okolo 12 metrů a vážil až 10 tun. Jeho kosti, tedy ty, které paleontologové objevili, se ale v některých detailech liší od stejných kostí T. rexe.

Úplně každá kost nového tyranosaura je poněkud odlišná proti T. rexovi,potvrzuje Nick Longrich z britské Univerzity v Bathu na svém blogu. „Koster T. rexe přitom známe celou řadu, takže můžeme přesvědčivě ukázat, že se Tyrannosaurus mcraeensis od T. rexe opravdu liší nad rámec běžné proměnlivosti.

TIP: Dinosaurus „Smrtka“ byl starším bratrancem Tyrannosaura rexe v Kanadě

Dalman a jeho kolegové jsou přesvědčeni, že Tyrannosaurus mcraeensis je nejbližším příbuzným T. rexe, jakého jsme doposud nalezli. Mimo jiné potvrzuje představu, že linie vedoucí k děsivému T. rexovi pochází z jihu Laramidie, ostrovního kontinentu, který se v období svrchní křídy rozkládal na západě Severní Ameriky, od Aljašky po Kalifornii a Mexiko. Spolu s gigantickými tyranosaury v tomto místě vznikli i velcí býložraví dinosauři ceratopsidi, hadrosauři a titanosauři.