Dinosaurus „Smrtka“ byl starším bratrancem Tyrannosaura rexe v Kanadě

11.02.2020 - Stanislav Mihulka

Nově popsaný kanadský dinosaurus přezdívaný „Smrtka“ byl postrachem ekosystémů před 80 miliony let

<p>Osmimetrový predátor <strong><em>Thanatotheristes degrootorum</em></strong>.</p>

Osmimetrový predátor Thanatotheristes degrootorum.

Populární Tyrannosaurus rex a jeho příbuzní budili respekt nejen v krajině na sklonku druhohor, ale také mezi dnešními paleontology. Dokládá to i velmi výmluvné pojmenování nedávno objeveného tyranosaurida, který děsil tehdejší obyvatele Alberty v severní Americe v období křídy, před zhruba 80 miliony let.

Nový dinosaurus nese jméno odvozené z řečtiny Thanatotheristes degrootorum, neboli česky „Thanatův plenitel“, což je možné zkráceně přeložit jako „smrtka“. Paleontologové ho tak nazvali kvůli tomu, že tento osmimetrový dravec je prvním známým velkým vrcholovým predátorem Kanady té doby. Mezi sebou mu prý důvěrně přezdívají „Thanatos“, podle boha smrti z řecké mytologie.

TIP: Scotty z Kanady je největší a nejstarší Tyrannosaurus rex, jakého jsme kdy našli

Podle známých fosilních nálezů je thanatotheristes nejstarším příslušníkem skupiny tyranosauridů v severní Americe. Samotný Tyrannosaurus rex žil až na samotném konci křídy, před 66 miliony let. Podle odborníků tento vrcholový predátor zřejmě lovil jiné velké dinosaury té doby, především „kachnozobé“ a „rohaté“ býložravé dinosaury.

Phys.org