Archeolog s mobilním radarem a radarový snímek pohřbené lodi

Vzácný nález: Na norském hřbitově objevili pohřbenou vikingskou loď

Pod zemí vikingského pohřebiště objevili archeologové dvacetimetrovou loď

Nesmíte minout

Astronomům se podařilo zachytit supernovu již v prvních hodinách exploze. Při pozorování využili zařízení Intermediate Palomar Transient Factory (iPTF) observatoře Palomar v Kalifornii. Snímky zachycující supernovu iPTF 14gqr před, během a po explozi.

100+1 Doporučuje

Jen v Sieře Leone zemřelo kvůli diamantům během krvavé občanské války na 75 000 lidí. Ačkoliv válka kvůli diamantům již v Africe nezuří, kopáči stále nežijí v ideálních podmínkách.

Podezřeň královská (Osmunda regalis)

Pomalu rostoucí, ale dlouho žijící kapradina. V anglických botanických zahradách jsou rostliny tohoto druhu staré více než 100 let. Staré rostliny vytvářejí trsy, které mají i několik metrů v průměru. Na jaře z oddenku vyrůstá několik dvojnásobně zpeřených listů s dlouhým řapíkem, které celkově měří až 1,5 metru. Velikost i tvar listů závisí na stáří rostliny.

U nás v přírodě neroste, pouze v 19. století byla jedenkrát nalezena při německé hranici v severních Čechách (Horní Světlá v Lužických horách). Rostlina byla pro svůj zvláštní vzhled považována za magickou. Části listu nesoucí sporangia byla starými Slovany připisována moc porazit démony, splnit přání, odemknout tajemství a rozumět řeči stromů.

Výška: až 1,5 m, severoamerické rostliny jsou menší – kolem jednoho metru.
Rozšíření: roste v Evropě, ve Středomoří, v Turecku, na Kavkaze, v Himálaji, Japonsku, jižní Africe, v Indii (var. panigrahiana), na východě S. Ameriky (var. spectabilis) a tropické jižní Americe (var. brasiliensis); zplanělá je v Austrálii a na Novém Zélandu.
Ekologie: vyhledává vlhká bažinatá místa ve vlhkých lesích, olšinách a rašeliništích.

Kalendárium

Ruiny cínového dolu připomínají těžbu, která dlouho tvořila významný zdroj zdejších příjmů. Většina podobných míst přestala fungovat v polovině 19. století.

Atlas světa

Král Jakub I. s manželkou Annou Dánskou

Space Launch System

Atlas světa

Zobrazit

Pátrací světlomety na Gibraltaru v akci během cvičného leteckého poplachu, listopad 1942

Mrtvola na břehu

kosticovec

kde: Indonésie | kdy: 2017

Když se na pláži indonéského ostrova Seram objevila obrovská hromada měkké bílé masy, považovali ji domorodci za nový druh gigantické olihně. Fotografie děsivého zvířete obletěla zpravodajské weby celého světa a přitáhla spoustu pozornosti: Zaujala však i biology, kteří poukázali na zbytky lebky zachycené na některých snímcích. Nakonec se zjistilo, že tajemné stvoření je mršinou kytovce kosticovce v posmrtném rozkladu. Mrtvá velryba obvykle klesne na dno, tohoto jedince však nejspíš nadnesly hnilobné plyny, a nakonec tak skončil vyplavený v písku.

Loni se na lodích převáželo celých 90 % veškerého obchodního zboží světa.

Kosmické události