Česko je křižovatkou Evropy. V našem genomu se protíná dědictví lidí migrujících ze všech světových stran.

Jsou Češi Slované? Co o našem původu prozradila analýza DNA?

Analýzy DNA dnešních lidí podávají svědectví o dávných událostech a nabízejí odpověď na otázku, kdo jsme a odkud pocházíme. Vyvracejí také mnohé mýty, které vytvořili národní buditelé a šiřitelé myšlenky o rasové nadřazenosti

Nesmíte minout

Ludvík Očenášek sloužil v armádě, byl sokol a patřil mezi úspěšné vynálezce. Už dříve sestrojil letadlo, se kterým však jeho nesvědomitý mechanik havaroval.

Přestože posádka ISS spíš ubývá na váze, sladkosti v jídelníčku astronautů obvykle chybějí. Narozeniny jsou však výjimečným dnem i ve vesmíru.

Pár delfínů skákavých (Tursiops truncatus) prokázal, že opravdový odpočinek vůbec nepotřebuje.

Mešita v Baku je jednou z viditelných připomínek muslimské tradice v zemi, jejíž obyvatelé se k islámu opět vracejí.

100+1 Doporučuje

Početní stav legie se v průběhu římských dějin různě proměňoval. Většinou čítala kolem pěti tisíc mužů

Po zapojení USA do války se boje rozšířily do dosud klidných oblastí

Kalendárium

Richard svoji českou manželku miloval, i když mu nedala dítě.

Zákroky na zubních kanálcích nepatří k nejoblíbenějším.

Vizualizace super-Země Barnard b obíhající kolem Barnardovy hvězdy. Zmrzlý a málo osvětlený svět byl odhalen v rámci projektu Red Dots – jedné z nejrozsáhlejších pozorovacích kampaní současnosti.

Atlas světa

Zobrazit

Opylení nenápadných květů jmelovitých rostlin (Viscaceae) zajišťuje hmyz nebo vítr. Semena se šíří buď pomocí ptáků, nebo jsou z plodů vystřelována tlakem zrajícího míšku. Aby se semeno udrželo na větvích hostitelských rostlin, je obaleno lepkavým viscinem. Klíčící semeno roste na povrchu větve nejprve samostatně, čerpá zásobní látky a vodu z dužnatých děloh. Postupně vytváří haustorium, přeměněný kořen. Ten má ze začátku tvar přísavného terčíku, který semenáček fixuje na větvi a později z jeho středu proniká do cévních svazků hostitele. U některých druhů vytváří haustorium nový orgán, endofyt, který se dále šíří větvemi a infikuje celý strom.

Dospělé keře mohou mít i několik metrů v průměru, naopak nejmenší druh, jihoafrické Viscum minimum cizopasící na sukulentních pryšcích, je velké jen asi 5 mm.

Airlander 10 si získal pozornost celého světa svými úspěchy i nehodami.

V Laponsku žije asi dvě stě tisíc sobů, převážně zdomácnělých. Většina divokých stád zmizela už v 19. století.

Atlas světa

Gruzínští vinaři se chystají vytipovat vhodné odrůdy vína, které se nejlépe vypořádají s drsnými podmínkami na povrchu Marsu.

Kosmické události