Novozélandské lesy postrádají obrovské ptáky Moa: Spolu s ptáky mizí i houby

14.02.2018 - Stanislav Mihulka

<p>Za jednu z hlavních příčin vyhynutí ptáků Moa se v současnosti považuje lov a kácení lesů způsobené Polynézany (Maory). Před příchodem kolonizátorů ze západu lovili ptáky Moa také orli Haastovi.</p>

Moa byli obří nelétaví ptáci, kteří žili na Novém Zélandu. Z patnácti druhů lišících se velikostí je nejznámější Dinornis robustus a Dinornis novaezelandiae, kteří dosahovali výšky asi 3,6 metru a hmotnosti kolem 230 kg. V lesním ekosystému Nového Zélandu patřili k dominantním býložravcům.

Narušená symbióza

Asi před šesti stoletími ale ptáci Moa zmizeli. Vyhubili je tehdejší obyvatelé Nového Zélandu, a také dovezené krysy, které plenily jejich hnízda. Vymření ptáků Moa drasticky ovlivnilo přírodu, a důsledky této změny se projevují dodnes.

Vědci nedávno prozkoumali řadu nálezů zkamenělého trusu ptáků Moa a zjistili, že se tito velikáni živili překvapivě velkým množstvím hub. Zřejmě právě kvůli tomu je v lesích Nového Zélandu tolik jasně barevných hub. Ptáci Moa je s oblibou pojídali a přitom rozšiřovali jejich výtrusy.

TIP: Nedávno objevený fosilní tučňák z Nového Zélandu se výškou vyrovnal člověku

S tím jak ptáci Moa zmizeli, se dnes houby v novozélandských lesích šíří mnohem obtížněji a pomaleji. Pro lesy je to problém, protože zdejší stromy do značné míry závisejí na symbióze s těmito druhy hub.

• Zdroj textu: University of Adelaide, PNAS