Odpočívejte v pokoji: Podle archeologů zohavovali angličtí venkované mrtvoly

06.04.2017 - Martin Reichman

Archeologická studie odhalila děsivou praxi středověkých vesničanů v Anglii. V obavě před zombie zohavovali své mrtvé

Wharram Percy - Takhle nějak mohla vypadat vesnice Wharram Percy. V roce 1960 zde vědci nalezli pozůstatky zohavených středověkých mrtvol.

Wharram Percy, ležící na severu anglického hrabství Yorkshire, bývalo kdysi prosperující a vzkvétající vesnicí. Dnes tyto časy připomíná jen pouze polorozpadlý kostel, pár chalup a stopy po dávno zmizelých staveních. Zánik vesnici přineslo 20. století spojené s přesunem obyvatelstva do větších měst a změny zemědělské praxe. Dávná víska je ale cenným archeologickým nalezištěm – v roce 1960 zde vědci odkryli hroby nejméně desítky jedinců pochovaných od 11. do 14. století.

Odpočívej v pokoji

Nález tehdy vzbudil značné emoce – kosterní pozůstatky nesly známky zohavení – části těl byly zjevně násilně oddělovány a hlavy mrtvých byly uťaty. Spekulovalo se dokonce o kanibalismu středověkých vesničanů.

Nejnovější studie zpracovaná vědci z univerzity v Southamptonu ale přináší jiné vysvětlení. Zohavování zemřelých mělo obyvatelům Wharram Percy sloužit jako ochrana před zombie. Středověcí vesničané podle vědců věřili, že lidé pohřbení bez údů a s useknutou hlavou nevstanou ze svých hrobů. Vědci prozkoumali pozůstatky celkem 10 jedinců ve věku od 2 do 50 let.

TIP: Polští archeologové objevili středověké upírské pohřebiště

Výzkum také vyvrátil názor, že mohlo jít o cizince. Podle analýzy izotopů zubů je patrné, že pohřbení byli geograficky spjati s Wharram Percy a jeho blízkým okolím. Vědci jsou přesvědčeni že šlo o místní obyvatele.

• Zdroj textu: Journal of Archaeological Science, The Guardian
  • Zdroj fotografií: Historic England

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák