Odvážná teorie: Má náš vesmír tvar gigantického donutu?

Pozorování záření raného vesmíru naznačuje, že by náš vesmír mohl být uzavřen do důvěrně známého tvaru donutu

02.08.2021 - Stanislav Mihulka

Žijeme ve vesmíru, o němž víme, že je ohromně veliký. Jak je to ale v podobných případech obvyklé, zevnitř se obtížně určuje, jaký má tvar. Problém je i v tom, že nepozorujeme vesmír celý a zřejmě to ani nikdy nedokážeme, protože vesmír se neustále rozpíná. Tvar vesmíru je přitom důležitý, protože zásadně ovlivňuje jeho vlastnosti.

Astrofyzik Thomas Buchert z francouzské Lyonské univerzity a jeho spolupracovníci zkoumali záření z raného vesmíru a dospěli k pozoruhodnému závěru. Podle nich je náš vesmír složený do podoby gigantického trojrozměrného donutu. Jestliže mají pravdu, tak by v takovém případě byl vesmír konečný.

Vesmír jako zákusek

Vlastně by ani nebyl extrémně nepředstavitelně veliký. Jeho velikost by v takovém případě jen asi třikrát až čtyřikrát přesahovala velikost pozorovatelného vesmíru, jehož poloměr odhadujeme asi na 46 miliard světelných let. To odpovídá vzdálenosti, v jaké se teď od nás nacházejí částice, zodpovědné za vyzáření reliktního záření, nejstaršího elektromagnetického záření, jaké dnes můžeme pozorovat.

TIP: Kolik váží vesmír: Bude nutné přehodnotit standardní kosmologický model?

Pokud jde o geometrii vesmíru, řada různých pozorování, obzvláště pozorování reliktního záření, které vzniklo, když bylo vesmíru asi 380 tisíc let, přesvědčivě ukazuje, že vesmír je plochý, čili že pomyslné rovnoběžky, které by probíhaly celým vesmírem, zůstávají neustále rovnoběžné. Co ale není jisté, je topologie vesmíru. Podle Buchertova týmu by touto topologií mohl být právě zmíněný tvar donutu, do něhož je složený náš plochý vesmír.