Odvrácená stránka antioxidantů: Urychlují růst nádorů a metastáz

Vitamin C a další antioxidanty stimulují tvorbu nových krevních cév u nádorů rakoviny plic, ukazuje to nová studie švédských vědců. Pro zdravé lidi ale nepředstavují antioxidanty riziko.

04.09.2023 - Stanislav Mihulka

Antioxidanty obvykle dělají spoustu velmi užitečné práce. Likvidují kyslíkové radikály v buňkách a zabraňují tím jejich poškození těmito agresivními molekulami. Kyslíkové radikály jsou obzvláště nebezpečné pro DNA. Mohou vyvolávat mutace a vést ke vzniku nádorového bujení. Jenže biologické procesy v lidském těle nejsou černobílé.

Martin Bergö ze švédského Institutu Karolinska a jeho kolegové již dříve zjistili, že populární antioxidanty, jako je třeba vitamín C nebo vitamín E, mají i svou odvrácenou stránku. Kromě mnoha příznivých účinků totiž také za jistých okolností urychlují růst nádorů a jejich šíření po těle, v souvislosti s regulačním proteinem BACH1.

Antioxidanty a nádory

V nové studii, kterou zveřejnil odborný časopis Journal of Clinical Investigation, vědci zkoumali vliv antioxidantů na plicní organoidy, tedy v laboratoři vytvořené tkáně podobné plicím, které vypěstovali z buněk pacientů s nádory plic. Kromě nich zkoumali i vliv antioxidantů na modely myších nádorů i na buněčné kultury lidských nádorů prsu a ledvin.

Podle švédských vědců se ukázalo, že nádory, v nichž byl protein BACH1 aktivován zvýšeným množstvím antioxidantů nebo případně mutacemi v nádorových buňkách, vytvářejí více nových cév, které zásobují nádor krví s kyslíkem a živinami. Tento výzkum by mohl otevřít nové směry vývoje léčby nádorů, které by se zaměřily na protein BACH1 a jeho působení v buňkách.

TIP: Vědci potvrzují: Místo vitamínových doplňků raději omezte sůl

Podle toho, co víme, není žádný důvod k obavám z antioxidantů v běžných potravinách,“ dodává pro jistotu Bergö. „Zároveň je ale dobré si uvědomit, že většina lidí nepotřebuje doplňovat antioxidanty z dalších zdrojů. Ukazuje se, že nadměrné množství antioxidantů může být hrozbou pro pacienty s nádory a pro lidi, u nichž je zvýšené riziko rozvoje nádorového onemocnění.