Otázky a odpovědi

Teplý sever, studený jih

Severní polokoule je v průměru o 1,5 °C teplejší než jižní. Za rozdíl může podle klimatologů studená voda severního Atlantiku.

Ačkoliv se hemisféry naší planety jeví v mnoha ohledech jako symetrické, existují mezi nimi značné rozdíly, k nimž patří i odlišná teplota
Papír vs kůže

Pergamen je trvanlivější než například papír, který vydrží v odpovídajícím stavu asi „jen“ 500 let.

Již déle než 500 let zapisují Britové své zákony na telecí či kozí kůže. Co je k tomu vede?
Virus

U převážné většiny virů je složen ze zevního lipoproteinového komplexu a z druhově specifického vnitřního proteinu (tzv. M-protein ukotvující obal k nukleokapsidě).

Viry jsou malé, nebuněčné organismy, které obsahují jen jediný typ nukleové kyseliny a replikují se pouze v živých buňkách za využití hostitelské proteosyntézy. Mohou ale ničit i své virové konkurenty?
3600 let stará mapa

Nejstarší známá „mapa“ hvězdné oblohy byla objevena teprve v roce 1999 v obci Nebra nedaleko Lipska.

Polohu hvězd se snažili staří hvězdáři zachytit již od nepaměti. Nejstarší známé nebeské mapy vznikly před mnoha tisíci lety
John Joseph Merlin
Kolečkové brusle nejsou nikterak mladým vynálezem. Jezdilo se na nich již před více než 250 lety
Houbový internet

K předávání informací mezi houbami dochází díky myceliím čili shlukům vláken, jež propojují blízké rostliny v jednotnou síť.

Mají rostliny, podobně jako zvířata, skutečně svoji vlastní řeč?
Je pravda, že bychom minimálně hodinu po jídle neměli chodit do bazénu, protože nám v té době hrozí větší riziko utopení?
Nišinošima
Nišinošima - půlstoletí mladý ostrov

Nišinošima je menší, 700 m široký ostrov vulkanického původu pod správou Japonska, nacházející se v Tichém oceánu. Vznikl spojením několika menších ostrůvků, vytvořených během erupce v roce 1974.

Máme naši planetu zmapovanou do posledního kousíčku, nebo ještě někde může existovat utajený ostrovní ráj?
Psi mají podle některých odhadů zhruba 100 000× citlivější čich než lidé. Ještě lépe jsou na tom ale včely