Párek splývajích galaxií NGC 5765 ukrývá jedno výkonné překvapení

07.09.2017 - Stanislav Mihulka

Galaxie NGC 5765A a NGC 5765B jsou krásnou dvojicí ze souhvězdí Panny. Pochlubit ale se mohou i neobyčejným tajemstvím

NGC 5765 - Nahoře oranžová galaxie NGC 5765A, dole modrá galaxie NGC 5765B

Na novém snímku Hubbleova vesmírného dalekohledu je vidět velmi estetická dvojice splývajících galaxií. Dohromady tvoří objekt NGC 5765 (A+B), který je od nás vzdálený asi 400 milionů let, a pozorujeme ho v souhvězdí Panny.

Jedna z galaxií je spíše do oranžova (NGC 5765A), druhá je zase více modrá (NGC 5765B). A právě ta modrá z dvojce galaxií ukrývá pozoruhodné astrofyzikální tajemství. Celá galaxie je vlastně velmi výkonný megamaser. Jednoduše řečeno, masery jsou totéž jako lasery, jen namísto viditelného světla působí na mikrovlny.

Galaktický megamaser

Masery si můžeme postavit v laboratoři, ale často bývají k vidění i ve vesmíru. Samovolně vznikají u komet, planet, hvězd, i celých galaxií.

TIP: Galaxie s překvapením: Hubble zachytil ohromující kosmický megamaser

Maser galaxie NGC 5765B ale není jen tak nějaký vesmírný maser. Je to monstrum. Září stomilionkrát jasněji než ty, co známe v Mléčné dráze. V oblasti mikrovlnného záření je výkonný jako tisíc Sluncí na všech vlnových délkách dohromady. Tento megamaser pohánějí molekuly vody, které se nalézají uvnitř gigantického mraku plynu. Ten obklupuje centrální supermasivní černou díru galaxie NGC 5765B.

• Zdroj textu: Hubble Space Telescope
  • Zdroj fotografií: ESA / Hubble & NASA

Kéralští komunisté propagují sekularismus a práva žen. Jejich demonstrace stále dokážou přitáhnout davy.

Kaspické jezero (resp. Kaspické moře) je se svojí rozlohou 371 tisíc kilometrů čtverečných a délkou 1 199 kilometrů největším jezerem světa a zasahuje území pěti středoasijských států. Prvenství mezi jezery zastává i co do objemu, nachází se v něm 78 200 krychlových kilometrů slané vody.

Novozélandští vojáci pózují s německou protitankovou puškou Tankgewehr Mauser

S heliocentrickým uspořádáním Sluneční soustavy přišli už staří Řekové. Na obrázku ilustrace z roku 1660

Princ Ruprecht nebyl jen velký dobrodruh a schopný velitel, ale také štědrý mecenáš věd a umění

Jeskynní a skalní obydlí hrála důležitou roli i v čínské historii. V jednom takovém strávil sedm let i současný čínský prezident Si Ťin-pching.