Pátrání po tajemné Devítce: Astronomové hlásí čtyři možné kandidáty

04.04.2017 - Martin Reichman

Více než 60 tisíc amatérských astronomů se zapojilo do honu na bájnou planetu „Devět“. Vědci nyní prověří čtveřici možných kandidátů

Pátrání po tajemné „Devítce“ - Doba jednoho oběhu planety „Devět“ kolem Slunce se podle odhadů pohybuje v rozpětí od 10 do 20 tisíc let.

Australská observatoř Siding Spring provozovaná národní univerzitou v Canbeře zapojila do pátrání po bájné planetě „Devět“ veřejnost. Více než 60 tisíc amatérských hledačů zkontrolovalo stovky tisíc snímků v naději, že se jim podaří nalézt obří planetu, přibližně 10× hmotnější než Země, která se má podle profesorů Mika Browna a Konstantina Batygina pohybovat za oběžnou drahou Pluta, po velmi výstřední eliptické dráze. Dvojici vědců z CalTechu se tak podařilo do jisté míry potvrdit dřívější předpoklady svých kolegů Trujilla a Shepherda.

Čtyři jehly v kupce sena

Díky zapojení veřejnosti vědci vyloučili bezmála 90 % objektů o velikosti Neptunu zachycených na jižní obloze do vzdálenosti 350 AU. Čtyři nalezené objekty ale vypadají nadějně a nyní se na ně zaměří i další teleskopy. Podle výpočtů Browna a Batygina by se devátá planeta naší Sluneční soustavy mohl nacházet ve vzdálenosti až 1 000 AU.

TIP: Pátrání po neviditelných světech: Kdy najdeme Planetu X?

Obdobný projekt se zapojením veřejnosti do pátrání po planetě „Devět“ nedávno spustila i NASA a Kalifornská univerzita v Berkeley. Zájemcům z řad amatérských pozorovatelů vědci dali k dispozici snímky pořízené infračervenou družicí WISE.

Podobný postup se vědcům již v minulosti několikrát osvědčil. Na spolupráci veřejnosti stojí například projekty distribuovaných výpočtů jako je Einstein@Home nebo SETI@HOME. Před dvěma lety zase australští dobrovolníci objevili pět neznámých supernov a také zvláštní druh proměnné hvězdy. Během nedávné mise sondy Rosetty využívala veřejnost také evropská agentura ESA. Doufejme, že podobně úspěšná bude i spolupráce při pátrání po tajemné „Devítce“.

• Zdroj textu: ANU Research School of Astronomy and Astrophysics

Paříž je pojmenovaná podle keltského kmene známého jako Parisii. Nejstarší osídlení se datuje do roku 4200 př. n. l.

Konopí stále častěji nachází uplatnění v medicíně

Odvedl krysař děti na Moravu?

Nejnovější test motoru pro nosnou raketu systému SLS