Planetární mlhovina Hen 2-437: Bude takhle jednou vypadat i naše Slunce?

17.02.2016 - Redakce Tajemství vesmíru

Planetární mlhovina Hen 2-437 je jednou z asi 3 000 známých planetárních mlhovin v naší Mléčné dráze. Nachází v malém a poměrně nenápadném souhvězdí Lišky na severní obloze.

TIP: Jak vznikají planetární mlhoviny?

Planetární mlhoviny jsou produktem stárnoucích hvězd podobných našemu Slunci, které se v závěrečných stádiích svého života mění v rudého obra. Po odhození vnějších vrstev se jádro hvězdy mění v bílého trpaslíka. Na tomto snímku Hubbleova vesmírného teleskopu jsou k vidění její okázale symetrická křídla, podle kterých je Hen 2-437 řazena mezi tzv. bipolární planetární mlhoviny. V astronomických měřítkách je životnost podobné planetární mlhoviny nicotná: horký plyn, který ji vytváří, září jen několik desítek tisíc let.

• Zdroj textu: nasa.gov
  • Zdroj fotografií: ESA, Hubble, NASA

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.