Pluto a ti druzí: Kolik známe trpasličích planet?

Od roku 2006 máme ve Sluneční soustavě novou kategorii těles – trpasličí planety. Jsou menší než planety, avšak větší než planetky. Kolik jich zatím známe?

02.03.2024 - Michal Švanda

Rezolucí valného shromáždění Mezinárodní astronomické unie, jež se konalo roku 2006 v Praze, byly definovány dvě důležité kategorie těles ve Sluneční soustavě: planetytrpasličí planety. Za planetu se považuje těleso obíhající Slunce, které se nachází v hydrostatické rovnováze – tzn. že má přibližně kulový tvar – a na své dráze dominuje. Takových objektů známe osm a jedná se samozřejmě o oběžnice od Merkuru po Neptun.

Pro trpasličí planety platí jen první dvě zmíněné podmínky. Jde tedy o víceméně kulatá tělesa kroužící kolem Slunce, nicméně v jedné oblasti solárního systému se jich může současně pohybovat víc. Jejich počet není konečný a o zařazení některých níže jmenovaných do uvedené kategorie vědci stále debatují.

Výčet každopádně zahrnuje Ceres Pluto, a dále zřejmě transneptunická tělesa ErisSednu. Mezi kandidáty patří Haumea, Makemake či Quaoar, a nejspíš i další. Objekty Sluneční soustavy, jež nevyhoví ani dvěma zbývajícím podmínkám, se pak označují jako planetky, pokud obíhají kolem Slunce, nebo coby měsíce, krouží-li okolo planet či planetek.

Trpasličí planety a potenciální kandidáti:
  • Pluto (2 377 km)
  • Eris (2 326 km)