Podle US Space Command Rusko zahájilo test střely proti malým satelitům

Rusko letos již potřetí testuje zbraň proti satelitům, tentokrát v podobě střely vypuštěné ze zemského povrchu

18.12.2020 - Stanislav Mihulka

Americké vesmírné veliteství US Space Command (USSC) ve středu 16. prosince (2020) oznámilo, že Rusko zahájilo další test antisatelitové zbraně. Je to již třetí podobný test v tomto roce. V tomto testu jde o střelu typu DA-ASAT (direct-ascent anti-satellite), která by měla ničit malé satelity na nízkých oběžných drahách.

Jak ve svém prohlášení US Space Command uvedli, úspěšné použití takové zbraně po sobě zanechává pole trosek, které podstatně rozšíří množství nebezpečného odpadu na oběžné dráze a ohrožuje další satelity. Podle velitele USSC generála Jamese Dickinsona Rusko sice prohlašuje, že se snaží bráni přeměně vesmírného prostoru na bojiště, jeho reálné kroky to ale rozhodně popírají.

Militarizace vesmíru

Právě Rusko neustále vyvíjí a testuje zbraně proti satelitům a podstatně tím přispívá k rostoucí militarizaci vesmíru. Podle Dickinsona je to jasná hrozba západním vesmírným systémům, která se neustále prohlubuje. Rusko má v tuto chvíli ve vývoji dva různé typy zbraňových systémů proti satelitům na oběžných dráhách.

TIP: Rusko chce proti planetce Apophis použít mezikontinentální balistickou střelu

Jedním z nich jsou právě střely typu DA-ASAT, které jsou proti satelitům odpalovány ze zemského povrchu. Letos již byla taková zbraň testována 15. dubna. Druhým typem jsou orbitální antisatelitové systémy, které velitelství USSC označuje jako „co-orbital ASAT“. Rusko tento systém testovalo letos 15. července, kdy v údajně nedestruktivním testu satelit Cosmos 2543 vypustil další objekt na oběžnou dráhu.

Roscosmos