Pokud má nejbližší exoplaneta Proxima b polární záře, možná je brzy uvidíme

13.10.2017 - Stanislav Mihulka

Má, nebo nemá Proxima b polární záře? S jistotou to zatím nevíme, podle vědců je to ale dost dobře možné

Proxima b - Uvidíme na nejbližší exoplanetě jasně zelené polární záře?

Nejbližší planetou mimo naši Sluneční soustavu je Proxima b, vzdálená asi 4,2 světelných let. Díky její blízkosti ji už teď můžeme detailně studovat našimi přístroji. Podle nového výzkumu bychom na Proximě b mohli detekovat i polární záře.

Rodrigo Luger z Washingtonské univerzity v Seattlu spolu se svými kolegy tvrdí, že je to skutečně možné. Pokud má Proxima b atmosféru bohatou na kyslík a dusík, podobně jako Země, a zároveň i magnetické pole (což je ale zatím nezodpovězenou otázkou), měly by se na planetě vyskytovat i polární záře.

Planeta se zeleným majákem

Lugerův tým spočítal, že pokud Proxima b má nějaké polární záře, měly by být minimálně stokrát silnější, než polární záře, které známe ze Země. Tato exoplaneta by vlastně mohla svítit jako kosmický zelený maják. Podle badatelů je Proxima b ideální pro detekci polárních září (pokud tam nějaké jsou).

TIP: Nová studie naznačuje, že planeta u Proximy Centauri by mohla hostit život

Proxima b je sice potenciálně obyvatelná, zároveň je ale velmi blízko své hvězdě, Proximě Centauri. Oběhne ji jednou za 11,3 dne. Proto ji nejspíš její mateřská hvězda - neklidný červený trpaslík, zkrápí intenzivními sprškami částic z hvězdných erupcí.

Podle některých názorů už planeta kvůli tomu mohla dávno přijít o celou svou atmosféru. Jestli je ale chráněná silným magnetickým štítem, tak k tomu dojít nemuselo. V takovém případě máme naději na Proximě b polární záře doopravdy pozorovat. Prozradilo by nám to hodně o její případné obyvatelnosti.

• Zdroj textu: Space.com
  • Zdroj fotografií: ESO/M. Kornmesser/T. Rourke/IFL Science

Tradiční trh na jednom z mnoha malých náměstí v Lille. Podobné se konají každé sobotní ráno a na stáncích najdete vše, po čem vaše srdce touží.

Kresba podle dřevořezby doprovázející českou zprávu o pádu povětroně v Durynsku

USS Constitution představuje skutečný unikát: Třístěžňová fregata je totiž originál. Na vlnách se plaví od roku 1797 a kromě britské HMS Victory (která se však několik let rekonstruovala) jde o nejstarší a nejdéle sloužící válečnou loď světa. Vznikla v bostonské loděnici podle návrhu konstruktéra Joshuy Humphreyse a největší úspěch slavila roku 1812, kdy porazila pět anglických plavidel. Vysloužila si tak přezdívku Old Ironside, v překladu „lamželezo“. Od roku 1907 funguje v Bostonu jako muzejní loď s prohlídkami pro veřejnost.

Flétňáci australští jsou pěkní, inteligentní a nebezpeční