Potvrzeno: Proxima Centauri skutečně obíhá své dva hvězdné sousedy

Přesná měření pohybu hvězd potvrdila, že Proxima Centauri náleží do hvězdného systému Alfa Centauri A a B

01.12.2016 - Stanislav Mihulka

Až doposud to nebylo úplně jasné. Teď je to ale potvrzeno. Astronomové konečně vyřešili debatu, která trvala celé století. Trojice blízkých hvězd doopravdy tvoří jednu šťastnou rodinu.

Nejbližší z těchto hvězd je Proxima Centauri, nepříliš jasný červený trpaslík, který je od nás vzdálený 4,24 světelných let. Už několik měsíců víme, že hvězdu obíhá planeta Proxima b, velmi podobná Zemi, na které by mohla být kapalná voda.

O něco dále, 4,37 světelných let od nás, pozorujeme dvojici jasných hvězd, Alfa Centauri A a B. Oběhnou se jednou za 80 let a dohromady září jako třetí nejjasnější hvězda na obloze.

Záhada Proximy Centauri

Proxima Centauri je tak nezřetelná, že ji astronomové objevili v roce 1915. Od té doby se odborníci domnívají, že Proxima Centauri obíhá kolem zmíněné dvojice jasnějších hvězd. Je od nich ale vzdálená 13 tisíckrát dále, než Země od Slunce, takže to bylo velmi těžké dokázat.

TIP: V obyvatelné zóně Proximy Centauri vědci objevili kamennou planetu

Povedlo se to až teď týmu vědců, který vedl Pierre Kervella z Pařížské observatoře. Pomocí extrémně přesných měření pohybu dotyčných hvězd potvrdili, že Proxima Centauri skutečně obíhá kolem hvězd Alfa Centauri A a B.

Digitized Sky Survey 2/ Davide De Martin/Mahdi Zamani/ESO