Potvrzeno: Špatné zprávy lákají čtenáře mnohem víc než ty pozitivní

Chtějí-li novináři zvýšit čtenost svého periodika, stačí jednoduchý trik – přilákat čtenáře negativně znějícím titulkem. A jak potvrdila mezinárodní studie, uveřejněná v časopise Nature, platí to i v internetovém prostředí

31.07.2023 - Barbora Jelínková



Tým šesti vědců z USA, Německa, Švýcarska a Švédska analyzoval celkem 105 tisíc titulků článků publikovaných na americkém serveru Upworthy.com, který se zaměřuje na zprávy ze společnosti a lehčí bulvár. V poslední době patří díky intenzivní propagaci na sociálních sítích mezi nejrychleji rostoucí zpravodajské webové portály, přičemž ve velkém zapojuje praktiky tzv. clickbaitu – tedy záměrně poutavých a „nedokončených“ titulků, jež přimějí návštěvníky ke kliknutí.

Třikrát víc negativ

Jak se ukázalo, u průměrně dlouhého titulku zvyšovalo každé další slovo s negativní konotací – například „ublížit, zlomené srdce, ošklivý, znepokojivý, rozčilený“ – míru prokliku o 2,3 %. Naopak s pozitivně laděnými výrazy jako „prospěch, smát se, pěkný, oblíbený, milý“ docílili autoři přesně opačného efektu, tedy nižšího zájmu čtenářů ve srovnání s neutrálně znějícím titulkem. 

„Negativní informace se v našem mozku snáz ‚uchytí‘, protože automaticky aktivují reakci na ohrožení. Znalost hrozících důsledků umožňuje plánovat a vyhnout se potenciálně škodlivým nebo bolestivým zážitkům,“ píše se ve studii.

Nepřímo se tak potvrdily závěry analýzy publikované loni v časopise PLOS One. Trojice novozélandských badatelů prozkoumala pomocí neuronové sítě 23 milionů internetových titulků, jež v letech 2000–2019 zveřejnilo 47 nejpopulárnějších zpravodajských médií v USA. A podle jejich závěrů se online prostor za poslední dvě dekády výrazně „znegativnil“: Počet titulků probouzejících strach stoupl o celých 150 %.

Prudký pád do hlubin

Celkové emocionální vyznění titulků novinových zpráv se za uvedené období dramaticky propadlo do záporných hodnot. Zatímco na počátku tisíciletí měly ještě mírně pozitivní zabarvení, v roce 2010 se průměr změnil na negativní a o tři roky později odstartoval prudký sestup. V roce 2019 tak průměrná změna činila minus 314 % oproti počátečnímu období. 


Další články v sekci