Před třemi miliony let žil na Novém Zélandu jeden z nejmenších tučňáků historie

Paleontologové objevili na Novém Zélandu fosilii jednoho z nejmenších tučňáků celé historie. Miniaturní třetihorní tučňáci Eudyptula wilsonae měřili jen okolo 30 centimetrů

13.07.2023 - Stanislav Mihulka

Letos v zimě oznámili paleontologové objev gigantického tučňáka, velkého jako dospělý gorilí samec. Tučňák Kumimanu fordycei vážil asi 154 kilogramy a žil na Novém Zélandu před zhruba 57 miliony let. Dnes na Novém Zélandu žijí tři druhy mnohem menších tučňáků, přičemž tučňák nejmenší (Eudyptula minor) je zároveň i nejmenším tučňákem dnešní přírody.

Nedávný objev týmu paleontologů, který vedl Daniel Thomas z novozélandské Masseyho univerzity v Aucklandu, ukázal, že na samotném konci třetihor, zhruba před třemi miliony let, žil na Novém Zélandu i jeden z nejmenších tučňáků celé historie. Práci doktora Thomase nedávno zveřejnil odborný časopis Journal of Paleontology.

Malí tučňáci Nového Zélandu

Nově popsaný maličký tučňák dostal jméno Eudyptula wilsonae, podle ornitoložky Kerry-Jayne Wilsonové, která se aktivně zasazovala o ochranu přírody na pobřežích Nového Zélandu. Badatelé ho popsali na základě dvou lebek, které byly nalezeny ve formaci Tangahoe na novozélandském Severním ostrově.

Vzhledem k tomu, že bez zbytku koster je obtížné přesně určit velikost, Thomas s kolegy odhadují, že tento třetihorní tučňák byl buď stejný, nebo ještě o trochu menší a lehčí než dnešní tučňák nejmenší. Ten přitom obvykle v dospělosti měří 30-33 cm a váží 1,5 kilogramu. Pro vědce je zajímavé, že navzdory velkým proměnám klimatu zůstávají tučňáci na pobřežích Novém Zélandu zhruba stejně velcí.

TIP: Nově objevený třetihorní tučňák mohl být podobně těžký jako dnešní gorily

Nově objevené fosilie potvrzují, že malí tučňáci jsou součástí pobřežních ekosystému v oblasti Nového Zélandu nejméně poslední tři miliony let,uvádí Thomas. „Od konce pliocénu do dnešní doby se velmi změnilo klima, ale evoluční linie malých tučňáků čelí těmto změnám úspěšně, aniž by se měnila jejich velikost či životní styl.