Největší galaxie v našem okolí: Nejzajímavější fakta o M31 v Andromedě

30.07.2016 - Františem Martinek

Galaxie v Andromedě je nejbližší spirální galaxie od naší Mléčné dráhy, ale není nejbližší galaxií. Má jméno po oblasti hvězdné oblohy, ve které se nachází, a která je pojmenovaná po mytologické princezně Andromedě

Galaxie jsou kompaktním seskupením hvězd, mezihvězdné látky a temné hmoty. Dělíme je na spirální, spirální s příčkou, eliptické a nepravidelné. Obvykle tvoří součást větších celků, jako jsou místní skupiny, kupy či nadkupy galaxií.

Jádro galaxie M31 je dvojité. Jeho části jsou od sebe vzdáleny 4,9 světelného roku a skládají se z kompaktních disků obsahujících horké hvězdy. V jasnějším jádře „sídlí“ superhmotná černá díra, jejíž hmotnost se odhaduje na 230 milionů sluncí (černá díra v centru Mléčné dráhy má hmotnost asi čtyř milionů sluncí).

Galaktická výduť navazuje na jádro galaxie. Tato oblast je hmotnostně nejdůležitější složkou galaxie. Obsahuje malé množství plynu a prachu, a proto tu existuje jen málo mladých hvězd. Jsou tady soustředěny především staré hvězdy ve věku kolem osmi miliard roků a mimo jiné se zde podařilo objevit 26 černých děr hvězdné kategorie.

Spirální ramena galaxie M31 jsou zatočená ve směru pohybu hodinových ručiček, přičemž je v nich soustředěno velké množství stálic. Ramena se vyznačují přítomností řídkých oblaků částečně ionizovaného vodíku, v nichž se nachází mnoho nedávno zrozených horkých modrých hvězd.

Galaktický disk M31 dosahuje průměru asi 220 tisíc světelných roků. Vzhledem k rychlé rotaci mají spirální galaxie podobu obřího plochého disku, což je dobře vidět při pohledu z vnějšku, jsou-li k nám natočeny „bokem“.

Galaktické halo je oblast obklopující galaxii, přičemž jej tvoří řídká mezihvězdná látka. Nacházejí se v něm jak osamělé hvězdy (červení obři a trpaslíci), tak kulové hvězdokupy gravitačně vázané na mateřskou galaxii. Jedná se o nejstarší hvězdnou populaci galaxie – stáří zmíněných stálic se odhaduje na 10–13 miliard roků. Astronomové pozorovali červené obry daleko od galaktického disku, z čehož vyplývá, že galaktické halo může sahat až do vzdálenosti 500 tisíc světelných roků od středu M31.

Galaktická koróna navazuje na již zmiňované halo. Jde o obrovský oblak řídkého plynu zřejmě kulového tvaru. Koróna pravděpodobně obsahuje značné množství nezářící (skryté neboli temné) hmoty, jejíž gravitační působení se projevuje v pohybu kulových hvězdokup a blízkých trpasličích galaxií.

Satelitní galaxie tvoří početnou rodinu galaxie M31. Mezi největší průvodce patří galaxie M32, M33 v souhvězdí Trojúhelníku a dalších minimálně dvacet zatím známých trpasličích galaxií.

Více o galaxii M31 v Andromedě

• Zdroj textu: Tajemství vesmíru 4/2014

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.