Astronomové objevili 19 Wolf-Rayetových hvězd v Galaxii v Andromedě

Pozorování blízké Galaxie v Andromedě rozšířilo sbírku známých extrémních hvězd nacházejících se na samotném sklonku jejich života

03.07.2023 - Stanislav Mihulka

Pokud lze nějaké hvězdy označit jako monstra, nejlepším kandidátem by zřejmě byly Wolf-Rayetovy hvězdy. Jde o extrémně žhavé, nesmírně zářivé a obrovské hvězdy ve velmi pokročilé fázi života, které do okolního vesmíru zuřivě vyvrhují ohromné množství hmoty. Každá taková hvězda je pro astronomy nesmírně zajímavým objektem. V blízké Galaxii v Andromedě (M31) se vědcům podařilo objevit větší počet takových hvězd najednou.

Američtí astronomové Kathryn Neugentová a Philip Massey pozorovali Galaxii v Andromedě pomocí 4,3metrového teleskopu Lowell Discovery Telescope (LDT) Lowellovy observatoře v Arizoně. Výsledkem jejich doposud nepublikovaného výzkumu je objev hned 19 Wolf-Rayetových hvězd.

Extrémní hvězdy Galaxie v Andromedě

Badatelé si nejprve vytipovali třicítku vhodných kandidátů, mezi nimiž pak s využitím spektroskopických analýz potvrdili 19 Wolf-Rayetových hvězd. Většina z objevených hvězd patří k typu WN, který se vyznačuje vyšším obsahem dusíku. Nově objevené byly Wolf-Rayetovy hvězdy jsou obecně méně jasné než doposud známé hvězdy tohoto typu v Galaxii v Andromedě, protože jsou červenější.

TIP: Webbův teleskop zacílil na vzácnou a bouřlivou Wolf-Rayetovu hvězdu

Neugentová s Masseyem odhadují, že v dotyčné galaxii bude ještě asi 60 doposud neodhalených Wolf-Rayetových hvězd. Vzhledem k tomu, že tyto hvězdy nejsou v galaxiích rozloženy rovnoměrně, ale mají tendenci vyskytovat se ve větším počtu ve stejných oblastech, vědci se v budoucnu zaměří na detailní průzkum míst, kde byly tyto hvězdy nalezeny. Všech 19 nově nalezených Wolf-Rayetových hvězd se nachází ve třech relativně malých oblastech Galaxie v Andromedě. Badatelé je zde vystopovali pomocí zařízení Large Monolithic Imager (LMI), které je součástí zmíněného 4,3metrového teleskopu Lowellovy observatoře.