Sliny komárů přenášejících horečku dengue tlumí lidskou imunitu

Virus horečky dengue zneužívá metabolismus komára tak, že jeho sliny obsahují molekuly RNA, ochromující lidskou imunitu

21.04.2023 - Stanislav Mihulka

Každým rokem zemře kvůli nemocem přenášeným komáry asi milion lidí. Nejzhoubnější z nich je stále malárie, nebezpečné jsou ale i další infekce tohoto typu, jak například horečka dengue, kterou přenáší především komár tropický (Aedes aegypti).

Horečka dengue, kterou vyvolává stejnojmenný RNA virus ze skupiny flavivirů, se vyskytuje ve 120 zemích světa. S příznaky ročně onemocní asi 60 milionů lidí, z nichž pětina skončí v nemocnici a zhruba 15 tisíc zemře. Jde o jednu z nejběžnějších nemocí přenášených živočichy na světě. Jak je pro virové infekce příznačné, na horečku dengue, které se kvůli hrozným bolestem přezdívá „horečka lámající kosti,“ neexistuje žádná účinná léčba.

Zneužití komáři

Tým odborníků, který vedl Mariano Garcia-Blanco z Univerzity ve Virginii a Texaské univerzity v Austinu, nedávno zjistil, že virus horečky dengue uzpůsobí biologii komára takovým způsobem, že jeho sliny obsahují látky, které tlumí lidskou imunitu a výrazně pomáhají viru dengue při jeho průniku do lidského hostitele. Výsledky výzkumu publikoval odborný časopis PLoS Pathogens.

Badatelé vystopovali specifické molekuly virové RNA, takzvané subgenomické flavivirové RNA (sfRNA), které se vyskytují ve slinách komárů přenášejících horečku dengue. Vědci v experimentech potvrdili, že molekuly sfRNA potlačují obranné mechanismy lidské imunity a usnadňují tím pádem rozvoj infekce v novém hostiteli.

TIP: V Asii objevili superrezistentní komáry tropické, kteří přenášejí horečku dengue

Je fascinující, že virus dokáže s pomocí těchto molekul sabotovat imunitu v místě komářího bodnutí a získat tím velkou výhodu,“ popisuje biochemička Tania Strilets z Univerzity ve Virginii, která se podílela na výzkumu. Právě pochopení mechanismu přenosu povede podle virologů k vývoji efektivních opatření jak tento přenos blokovat. „Otevírají se před námi nové možnosti zasáhnout proti infekci viru dengue už v době sání krve nakaženým komárem,“ dodává Tania Strilets.