Šťastný nález nebo hrozba? U japonské Okinawy objevili velké ložisko plynu

Nově nalezená zásobárna plynu u japonské Okinawy může být zdrojem energie, ale i hrozbou pro klima planety

23.09.2019 - Stanislav Mihulka

Japonsko leží v geologicky neklidné oblasti světa a o nečekané objevy tam není nouze. Japonští geologové nedávno narazili na doposud neznámé masivní ložisko plynu, které se nachází blízko u pobřeží ostrova Okinawa, v jihozápadní části Japonska. Zatím není úplně jasné, o jaký plyn jde.

Odborníci se domnívají, že se tento rezervoár plynu zřejmě nachází pod vrstvou metan hydrátu, tedy vodního ledu, který obsahuje molekuly metanu. Mohlo by jít o metan nebo oxid uhličitý, což jsou plyny, které mohou být uvězněny geologickými procesy v kapsách pod dnem oceánu. Tam je drží v zajetí neprostupné vrstvy hornin, jako je jíl.

TIP: Na dně Pacifiku vědci objevili největší známou mořskou zásobárnu metanu

Pokud je objevené ložisko plynu tvoření z velké části metanem, mohlo by posloužit jako další zdroj energie. Japonsko ostatně již několik let vyvíjí technologie a postupy, s nimiž je možné těžit metan ze dna oceánu. Pokud ale jde o oxid uhličitý, mohlo by se objevené ložisko stát pohromou a ještě zvýšit množství oxidu uhličitého v atmosféře.