Tajuplný objekt ze souhvězdí Hydry je zřejmě dvojicí potulných planet

17.07.2017 - Stanislav Mihulka

V souhvězdí Hydry astronomové objevili potulnou dvojplanetu. Tvoří ji plynní obři o společné hmotnosti 3,7 Jupiterů

Dvojice planet - Ve vesmíru je možné potkat i dvojice planetárních tuláků

Asociace TW Hydrae v souhvězdí Hydry představuje skupinu asi 30 velice mladých hvězd. Vznikla před několika miliony let a od Slunce ji dělí vzdálenost asi 160 světlených let. Součástí této hvězdné asociace je i objekt s nezapamatovatelným jménem 2MASS J11193254-1137466AB, který jsme donedávna považovali za potulnou planetu s hmotností asi 3,7 Jupiterů. Potulné planety jsou poměrně vzácné, astronomové z Havajské univerzity v Honolulu ale tvrdí, že tenhle objekt je ve skutečnosti ještě zajímavějším.

Opuštěná dvojice plynných obrů

Podle vědců jde nikoliv o jednu planetu, ale o dvojplanetu, tedy systém dvou gravitačně vázaných planet, které se navzájem obíhají a společně letí kosmickým prostorem. Takové objekty jsme zatím pozorovali jen vzácně. Tento systém je přitom rekordní v tom, že jde o samostatnou dvojici objektů s nejmenší společnou hmotností, jaký jsme kdy ve vesmíru pozorovali.

TIP: Jeden z nejbližších hnědých trpaslíků je dost možná potulnou planetou

Dvojice potulných planet, které jsou od sebe vzdálené asi 4 AU, tedy čtyřnásobek vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí, vědce velmi zaujala. Na podobných extrémních objektech se totiž mohou poučit o vzniku a chování planet. Pozorování planet je obvykle komplikované kvůli přítomnosti hvězdy, u potulných planet ale tento problém pochopitelně odpadá.

• Zdroj textu: AAS Nova
  • Zdroj fotografií: Geminy Observatory / Jon Lomberg

Význam utajení si uvědomoval již římský vládce Gaius Julius Caesar, který psal šifrované zprávy z bojiště.

Císař Rudolf II. podepsal v roce 1609 dokument, který do značné míry zrovnoprávňoval katolíky, luterány a kalvinisty.

Korýši skýtají jednoznačně nejčerstvější maso, jaké se vám může na talíři ocitnout. Důvod je prostý. Do vroucího vývaru se vkládají živí.

SpaceShipTwo VSS Unity na novém testovacím letu jako kluzák