Tekuté zrcadlo: Zvláštní, ale funkční základ pro pozemní teleskopy

23.01.2016 - František Martinek

Dalekohled vyrobený pomocí tekutých zrcadel má jednu výhodu: není nutno vybrušovat žádné plochy do přesných tvarů, vše řídí gravitace

Zajímavou techniku pro pozorování vesmíru představují tekutá zrcadla – v podstatě se jedná o několik kilogramů rtuti, umístěné v rotující nádobě. V důsledku pomalé rotace se rtuť rozteče a zaujme tvar ideální optické parabolické plochy. Odpadá tak náročná výroba, broušení a leštění – vše zařídí gravitace. Nevýhodou takových dalekohledů je fakt, že je nelze naklánět.

Poprvé s tímto nápadem přišel italský astronom Ernesto Capocci z observatoře v Naples již v roce 1850. V praxi však myšlenku realizoval až o padesát let později Robert W. Wood z Univerzity Johnse Hopkinse.

Dnes je největším takovým dalekohledem Large Zenith Telescope o průměru 6 m. Nachází se v Kanadě, asi 70 km od města Vancouver. K zajištění přesné optické plochy objektivu je nutná rotace rychlostí 8,5 otáčky za minutu. Práce na vývoji tohoto dalekohledu byly zahájeny v roce 1994. Hlavní vědecký cíl projektu představuje spektrální analýza a změření rudého posuvu pro více než sto tisíc galaxií a kvasarů.

• Zdroj textu: The Large Zenith Telescope
  • Zdroj fotografií: The Large Zenith Telescope

Nejnovější verze robota SpotMini je štíhlejší než předchozí varianty

Vzdělaná Johanna, nevlastní dcera magistra Kelleyho, používala svůj literární um k znovuzískání rodinné prestiže

Genom Amišů obsahuje pozoruhodné věci

Výsadkáři ze 103. gardové divize se vracejí domů

Obraz italského renesančního malíře Leonarda Da Vinciho se vydražil za 450,3 milionu dolarů, tedy v přepočtu 9,8 miliardy korun. Dílo zobrazující Ježíše Krista se tak podle aukční síně Christie's stalo nejdražším obrazem, který se kdy na světě prodal v dražbě. Původní odhady udávaly hodnotu díla 100 milionů dolarů, přepočtu 2,2 miliardy korun.
Aukce trvala podle agentury AFP pouhých 19 minut. Dražit se začalo na částce 70 milionů dolarů, tedy 1,5 miliardy korun. Totožnost kupce aukční síň zatím nezveřejnila.